Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.
Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!
Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!
Hej, jag försöker installera en lokal lamp-server och installationen såg ut att fungera bra tills jag skulle testa om php fungerade. När jag går in på localhost så kommer texten "It works!" upp men när jag går in på localhost/test.php så frågar den vart jag vill spara filen. Gissar att detta beror på att .php inte finns med i apache inställningarna men jag kan inte hitta den filen där de inställningarna är.
För att installera körde jag följande rad i terminalen:
sudo apt-get install apache2 php5 php5-mysql mysql-server-5.0
Någon som vet hur jag skall göra för att få det att funka?
Sid 6 i den här innehåller Apache/PHP
http://howtoforge.com/perfect-server-ubuntu8.04-lts
Sen finns det betydligt roligare saker att göra med en server än en LAMP uställning
om det är en garderobsserver hemma..
Då är det mer intressant angående en filserver, media streaming och ftp.
.
Men det framgår inte av inlägget. Mail sköter våra operatörer mycket bättre och det brukar bara bli en massa bränd tid för ingenting.
Sen finns det mer info i Linuxportalens kunskapsbank men jag vet inte hur uppdaterat det är.
---------------
Theos song
---------------
Theos song "You can Fly"
Tack, nu löste det sig. Är bara en skrivbordsdator som jag behöver testa lite php-script osv på. Garderobsservern kommer snart så den länken kan nog vara ännu mer användbar då.