Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.
Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!
Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!
Hej! Har för ett tag sedan upptäckt Linux och kör på rätt rejält, just för att lära mig. Igår samlade jag ihop krafterna och installerade Arch Linux, något som gick helt okej för någon som mig. Har haft lite små problem, dock fungerar det mesta. Det är nu två saker jag undrar över. Vore underbart om någon hade mod och våga svara =)
Fråga 1. I /etc/rc.conf och raden LOCALE= har jag aldrig pillat med tidigare. Nu ändrade jag den till svenska (sv_SE.utf8) vilket fungerade perfekt. Dessvärre blir nu alla program som jag kör (emesene, xmms osv) på svenska. Visst, det kan väl vara bra ibland, men jag föredrar programmen på engelska. Kan jag på något sätt ändra så alla program körs på engelska, men att jag behåller "svenska" i grunden?
Fråga 2. Mitt ljud verkar krångla en del. Följde konfiguerings-guiden i Arch Linux nybörjarguide. Ljudet fungerar. Jag hör bra ljud i hörlurarna. Problemet är att jag inte hör ljud i bakre ingångarna (hörlurarna är inkopplade i chassi-fronten). Det jag brukar göra är att jag helt enkelt drar ut hörlurarna här fram och får ljud i högtalarna som redan är ikopplade bak. Detta har fungerat utmärkt både i Ubuntu och XP, men här verkar det inte fungera. Är det någon speciell inställning som jag bör ställa in för det?
Problem 2: Om jag lyssnar på musik i xmms så kan jag inte höra ljud från flashapplikationer på t ex YouTube och andra sajter. Stänger jag xmms och startar om Firefox fungerar det, men så fort jag startar xmms och drar igång musik så fungerar det inte. Använder iofs inte xmms för att lyssna musik, men gör det nu när ljudet verkar krångla.
Kan även tillägga att ljudkortet är integrerat i moderkortet (Asus p5n-32-e sli plus, hyfsat nytt).
Så, det vore underbart om någon kanske har upplevt något liknande och kanske hade någon lösning. Som sagt, jag är ny och har inte koll på allt, dock har jag redan "erfarit" att problem leder till kunskap.
Tack på förhand!
/Daniel
xmms är gammal och äcklig, men vill du ändå köra den så installera "xmms-alsa" och välj det som ljud output istället för "oss". Då bör du kunna spela ljud i flera program samtidigt.
Är du nybörjare så kommer du nog fortsätta svära över saker som trilskas i Arch (innan man läst manualen från första till sista sidan och lärt sig confa allt). Risken är att du tröttnar på "linux" eftersom det krånglar och är svårt att använda.
---------------------------------------
Open Source - because writing software doesn't make you a "traitor"
Hej, och tack för ditt svar. Jo, det är inte så värst trevligt, använder det som något tillfälligt för att testa ljudet osv. Jo, det är sant, det är mycket som inte stämmer och mycket google-sökningar. Däremot lär jag mig när jag får problem. Om man jämför med Ubuntu så lärde jag mig inte särskilt mycket eftersom allt redan fungerar, och jag är en lat person, så jag tog inga omvägar för att göra det svårare. Skillnaden med Arch Linux är att jag måste lära mig, eller måste förstå för att få saker att fungera, och på så sätt lär jag mig mera. Om det är fel vet jag inte, men det verkar fungera bättre för mig i alla fall.
Tack för ditt svar i alla fall!
Någon som har koll på de andra punkterna?
/Daniel
Att direkt börja med "blind googling" är det sämsta man kan göra.
Ta saker och ting i rätt ordning och börja i Archs wiki
http://wiki.archlinux.org/index.php/Main_Page
.
Sen kan man besöka deras forum, efter det kan man googla.
Är bara en bedrövlig ökenvandring speciellt om man väljer en lite
mer avancerad dist som Arch om man "inte har tid" med att läsa wikin.
.
Är man dålig på engelska så väljer man direkt en annan dist. Dito gäller
för Debian samt Gentoo mfl
---------------
Theos song
---------------
Theos song "You can Fly"