Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Bränna CD+G till karaokemaskin med Ubuntu? Hjälp med Cdgtools.

Har en del CD+G samt MP3-filer. Nu skulle jag vilja bränna dessa
så att det går att spela i en karaokemaskin. Hittat cdgtools http://www.kibosh.org/cdgtools/
men eftersom jag är ny inom Linux (Ubuntu) fårstår jag inte riktigt hur
jag ska göra det, då det dessutom är *.py filer. Någon som vill
förklara hur jag ska bära mig åt för att bränna mina filer med det
programmet eller vet något annat (lätt) program som klarar uppgiften?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

forslunds bild

*.py filer kan man i de allra flesta fall anta är exekverbara filer i skrivna i programspråket python.

för att köra programmet skall du starta en terminal (ett kommandoradsfönster): navigera till den katalog du packat upp programmet till. t.ex ifall du packat upp den till katalogen downloads i din hemkatalog:

cd downloads/cdgtools

sedan kan du starta programmet cdg2bin (som verkar vara programet man sätter ihop en cd-image med) genom att köra t.ex

python cdg2bin spår1.cdg spår1.mp3 etc

Det stod ganska bra under "usage" på hemsidan du länkade till exakt vad man kan göra. Det är också möjligt att du kan starta det grafiska gränssnittet och göra allt därifrån kommandot för att starta det blir då

python cdggui

Kom ihåg att se till att du har alla för krav listade på installsidan installerade. I Ubuntu borde det åstadkommas med

sudo apt-get install python cdrdao lame wxpython libogg

Jag har dock aldrig använt det här programmet eller ens hört talas om att det fanns något som hette CD-G. Skriv gärna och berätta mer över hur det går och ifall du har några fler frågor ska jag försöka att svara så gott jag kan!

Lycka till!

I am not a number, I am a free man!

I am not a number, I am a free man!