Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Videoredigering - format?

Det här kanske är helt offtopic för linuxportalen men då får ni radera mina inlägg. :OP

När jag läser om Kino står det att det funkar med firewire, fungerar det inte med en kamera som använder USB 2.0?

Vilka format brukar filmerna skapas i på en videokamera i dagens läge? Jag har ingen egen kamera förutom på mobilen och med den blir filmerna inspelade i .3GP format. Funkar Kino bra i hop med moderna videokameror? Någon med erfarenhet?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Kristians bild

Vet inte hur det ligger till med USB-stödet i Kindo. Cinelerra är en avancerad videoeditor om du vill redigera film. Vill du bara konvertera film eller klippa utan effekter fungerar Avidemux.

Vill du batchkonverta en mängd filmer kan du prova mitt program pyvconv. Hämta hem git, ffmpeg och ffmpeg2theora via er pakethanterare, öppna en terminal och kör

git clone git://repo.or.cz/pyvconv.git

cd pyvconv

python main.py

---------------------------------------

Open Source - because writing software doesn't make you a "traitor"

it04-22s bild

I Kino kunde jag inte använda mig av filmer som spelats in i .3GP format upptäckte jag. Tror ni det finns något som kan konvertera 3GP till dv film?  Jag kanske är ute och cyklar fullständigt.

Jag hittar inte Cinelerra via "lägg till.../ta bort program". Hur kommer det sig att det inte finns i programarkivet? Måste jag ladda hem det från något annat ställa?

FoHs bild

Ja, det måste du nog. Hittade två hemsidor med Cinelerra, vet inte riktigt vilken av dom som är bäst (verkar vara ungefär samma):

http://cinelerra.org/getting_cinelerra.php
http://www.heroinewarrior.com/cinelerra.php3

Tror inte det är några problem att konverta 3GP till något annat format. Avidemux fixar det säkert, om du inte vill testa Kristians lösning.

Kristians bild

Du kan även testa http://www.kdenlive.org/

it04-22s bild

Tack för alla tips. Då ska jag se om jag kan få något att fungera. Smile

Kristians bild

fixade en pinsam bugg, nu ska alla exportmöjligheter fungera