Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Förslag på Media- och Backupserver.

Hej, jag har en HP-server som jag vill använda som Media- och backupserver för mitt hem.

Någon som har nåt förslag vad jag skall använda för dist?

Kanske ska jag använda Ubuntu med nåt bra program till?

Alla förslag är välkomna, jag vill även använda servern för att dela ut skrivare.

Jag har endast grundläggande linuxkunskaper, inte mer.

--Staffan.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

När du skriver mediaserver, är det DLNA-server du tänker på (UPnP AV MediaServer)? För det använder jag Mediatomb på mitt Ubuntu (det finns för en hel rad distributioner på hemsidan), och tittar/lyssnar på innehållet med PlayStation3. Det fungerar alldeles utmärkt, och programmet är inte särskilt svårt att använda. Användargränssnittet är webbaserat, vilket väl borde betyda att du kan komma åt det från andra datorer i hemmet.

storks bild

Tyvärr vet jag inte vad en DLNA-server är för något.

Jag vill ha en smidig serverdist som jag helst kan styra via ett web-gränssnitt.

Jag vill att den skall ta automatisk backup på mina filer på datorn och dessutom dela ut vissa filer till min mediaspelare (gammal xbox med XBMC).

Sen ska den dela ut skrivarna som är kopplade till dom så de kan användas till både linux och windows-datorer.

Mycket begärt kanske?

FoHs bild

Går det så går det med Linux, frågan är bara hur krångligt det blir Smile

DLNA kan man väl säga att det är en standard för mediaservrar. Det börjar bli ganska vanligt. Jag är väldigt tveksam om första Xbox:en klarar av det. Programvara för Linux som fungerar med XBMC finns säkert.

Finns säkert någon här som har några tips på server-distar som fixar det här.

storks bild

XBMC är inte att underskatta, det uppdateras varje vecka Smile

Finns nu även till Linux, PC och MAC.

mindlights bild

XBMC är min favorit helt klart.

En mjukvara som helt följer konsumentens behov och inte företags affärsplaner.

Helt sjukt vad de pumpat in finesser som vanliga konsumenter har nytta av... men det viktigaste av allt:

Det bara fungerar. Och nu bara fungerar det på Linux, OS X och Windows också. Det är så man får en liten tår i ögat Smile

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

FoHs bild

Jo, det är klart. Brukar väl vara så med öppen källkod-mjukvara Smile Det hade ju definitivt inte sett likadant ut om Microsoft legat bakom det, det hade förmodligen inte ens varit möjligt. Själv har jag en PS3:a med mycket uppskattad funktionalitet, men visst skulle man vilja ha ännu mer stöd för vissa saker. Klandrar dock inte Sony för att inte implementera sådant Smile

mindlights bild

Förutom att PS3 fortfarande inte levererar MKV (Matroska) avkodning, något som _många_ av deras befintliga kunder efterfrågar?

---

Alla vet att a) Microsoft vill dig väl och b) signaturer aldrig är seriöst menade på internet.

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

FoHs bild

Det var en funktionalitet som jag hade i åtanke, ja Smile Det är naturligtvis ingen konst att få PS3:an att stödja MKV (det fungerar säkert via Linux på den), men det är ganska självklart att Sony inte kommer lägga in stöd för det i XMB med tanke på dess nuvarande, huvudsakliga användningsområde. Det behöver nog få större komersiell spridning innan det är aktuellt. Men vem vet, de har överraskat förut.

Möjligt att jag skulle använda MKV mer om det fanns stöd för det i PS3:an, men jag tycker det är något poänglöst att ladda hem högupplösta filmer via internet som ändå är komprimerade bra mycket mer än de är original. Jag köper filmer jag tycker är bra.

storks bild

Googlade lite, XBMC ska klara DLNA Smile

Charlies bild

Själv kör jag Debian 4 på min filserver. Den är stabil som tusan och funkar kanon.

benzins bild

Jag misstänker att du har en chippad xbox som du lagt in xbmc på och då är det ju bara montera smb-shares med din musik/film/etc. Till detta kan du använda en server med valfri Linux-dist med samba.

Backup-delen går säkert att lösa med något rsync-script via cron, någon här som har ett bra script?

Jag använder Ubuntu Server 8.04 med squeezecenter (för min squeezebox), Twonkymedia (för att dela ut media till min ps3:a).

/B

storks bild

Jepp så gör jag nu från min vanliga dator, men håller nu på att bygga en server.

Har hittat nåt som heter Amahi Home Server som verkar ytterst intressant!

http://www.amahi.org/

jonasbjorks bild

Eftersom att du skriver att du har liten erfarenhet av Linux skulle jag rekommendera openSUSE som har något som heter YaST. YaST fungerar som kontrollpanelen i Windows och du kan konfigurera det mesta genom YaST utan att ens behöva tänka på att skriva ett enda kommando. www.opensuse.org hittar du nedladdningsbara ISO-filer på.

--
Ingen signatur idag.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

storks bild

Jag var nog lite otydlig i min första beskrivning.

Jag har en del erfarenhet med distar med grafiska gränssnitt som ubuntu, suse och fedora men tänkte installera en serverdist där man ofta bara får en konsol-prompt.

Marcuss bild

det bästa med opensuse är att du har yast i terminalläge med Smile. Min hemma server kör opensuse i serverläge
Signaturer är nice!

Du menar yast istället för yast2?

Med ett UI istället för GUI antar jag. (ncurses)

jeffs bild

Ja och ja.

------

Du kan ha grafiskt på en server om den inte belastas så det stör det som ska utföras.

Du kan även starta det grafiska när du ska administrera och sedan stänga av det.

Du kan även starta den i en annan init-nivå så den bara startas till en prompt.

Det är ju du som bestämmer vad som passar dig.

Dock så brukar man rekommendera att inte köra något som inte behövs på en server då detta minskar antalet felkällor.

Men jag brukar rekommendera att man lär sig arbeta direkt i ett skal om man ska hantera servrar detta då det kan vara det enda som erbjuds på vissa servrar, sedan är det bekvänt att bara kunna ssh:a in i en server när som helst t.ex via en mobil om det är akut.

Charlies bild

Glider ifrån ursprungsämnet lite med en fråga bara; Hur gör jag för att SSH:a in till min maskin på mobilen? Vad behöver jag i mobilen?

Marcuss bild

Lite java borde räcka?

http://www.xk72.com/midpssh/
Signaturer är nice!

jeffs bild

Beror på vad du har för telefon. Jag kör med http://s2putty.sourceforge.net/ .

------

Charlies bild

Nokia N78, så jag ska prova din länk. Det är ju Symbian i luren.. Tackar!

Charlies bild

Funkar KANON! =)

jeffs bild

Även jag har en N78. Fungerar, som sagt, kanon, så den är ett självklart val för alla med en s60v2/3-telefon.

------

hoths bild

Skulle också rekomendera openSUSE för stabiliteten och enkelheten. Har du än högre krav på stabilitet och support så finns Enterprise varianten av SUSE, SLED/SLES.

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

hoths bild

Tips i senaste mailet från Linux Magazine.

Easy Backups with AMANDA
Using Amanda allows you quickly and easily implement a robust Open Source backup solution to almost any device, or even multiple devices simultaneously.
Read, Tag & Comment

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!