Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.
Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!
Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!
När jag var på Open Source Forum 2008 filmade jag Urban Anjars föreläsning om Ubuntu med min svärmors videokamera. Det är en JVC med hårddisk och filerna har jag lyckats överföra till datorn med USB-kabel. Nu är det bara ett problem, jag kan inte hantera filerna som är i .moi format. Någon som känner till detta och vet hur jag konverterar till ett lämpligt format (mpeg, ogg?) så ni kan få se Urban prata om Ubuntu?
moi filen är en indexfil som innehåller tidsanvisningar och datum för .mod filerna som du borde ha.
http://www.camcorderinfo.com/bbs/attachment.php?s=8755f0e9a872b868e3eecf...
Om du kollar pdf filen så ser du hur dessa är uppbyggda.
Kolla även http://www.iol.ie/~geniet/eng/moihelp.htm för att se avvikelser från pdf:en
Av en helt annan anledning än ovanstående har jag installerat om min Sony Vaio med recovery dvd-skivorna så jag fått in Windows XP på maskinen idag. Noterade att jag hade Adobe Premiere Elements efter installationen och "bara för skojs skull" testade jag att dra in en .mod-fil i Premiere.. Det fungerade. .moi verkar vara information om .mod filen (som nämdes ovanför) och .mod filen identifieras av Premiere som en MPEG Movie 720x576 px i 32bit färg med 25fps. Ljudet är 48000 Hz compressed stereo.
Har en del annat att fixa med ikväll, så filmen med urban ordnar jag med senare. Om jag öht lyckas exportera det till något vettigt format, antar att Windows Media Video inte duger
--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.
--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .
Har du försökt konvertera filmerna med ffmpeg eller mencoder? Jag skrev lite om cinelerra i en äldre blogpost, det är inte världens mest lättjobbade eller stabila program men övar man lite så lär man sig så småningom. Angående stabiliteten så finns det en funktion för att spara och ladda "states" vilket räddar livhanken i händelse av krasch
http://www.linuxportalen.se/blogs/kristian/2008/08/07/kristian-cinelerra
---------------------------------------
Jag tycker inte synd om människor som medvetet slarvar med backup
---------------------------------------
Open Source - because writing software doesn't make you a "traitor"
Jag kollade lite på nätet om detta och hittade att vlc borde spela upp dessa som dom är.
Men filerna ska vara ren MPEG-2 (standard MPEG-2 VOB ofta med Dolby Digital ljud) och att det ska fungera att bara byta filändelsen till .mpg eller även .avi
Du kan testa om det fungerar.