Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.
Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!
Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!
Jag har skapat ett dialog fönster för att öppna filer, med filter fär olika filformat. Problemet är nu att min ena digitalkamera döper filerna med stora bokstäver "tex IMG_0001.JPG", och mitt filter filtrerar efter "*.jpg" så alla filer med stora bokstäver i filändelsen utesluts. Hur gör jag för att skapa ett filter som gäller både jpg och JPG?
filter1 = gtk.FileFilter()
filter1.set_name("JPEG")
filter1.add_pattern("*.jpg")
dialog.add_filter(filter1)
En ful-lösning är att skapa ett filter2 till för "*.JPG", men då får jag två olika alternativ för jpg-val.
Fungerar:
filter1.add_pattern("*.jpg;*.JPG")?
--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.
--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .
Borde väl gå att hacka filtreringsmekanismen så att den kör "to lower case"-funktion på filändelserna. Om det inte finns något sådant attribut du kan sätta för filtrena kanske?
Använd add_mime_type istället
---------------------------------------
Jag tycker inte synd om människor som medvetet slarvar med backup
---------------------------------------
Open Source - because writing software doesn't make you a "traitor"
Ska testa det i morgon, sitter ju på biblioteket nu och demar FLOSS, så det är inte rätt tillfälle att hacka kod
//Fredrik Persson
//Fredrik Persson
Tack nu funkar det, rätt svar på frågan ser ut något i denhär stilen om någon i framtiden undrar:
filter1 = gtk.FileFilter() filter1.set_name("Images") filter1.add_pattern("*.jpg") filter1.add_pattern("*.png") filter1.add_pattern("*.tif") filter1.add_mime_type("image/jpeg") filter1.add_mime_type("image/png") dialog.add_filter(filter1)//Fredrik Persson
//Fredrik Persson