Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Nedladdning samt info om OpenSuse, Fedora samt Ubuntu

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Det var en trevlig sammanställning du gjort plun, dock kan tilläggas för Suse, att det finns ett svenskt forum åxå: http://www.suseforum.se/

---

Öppen källkod kommer att slå igenom, det är lika ofrånkomligt som att droppen sakta men säkert urholkar stenen!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

pluns bild

Jo jag vet....  nu håller de centrala huvudställena klart högre klass...

Det blir liksom raka puckar om någon som klarar engelskan kollar fakta.

Sen kan ju de som vill enkelt hoppa med i den "riktiga utvecklingen"...

Att prova en massa skivor är ju inte att bidra...Flört

---------------

Theos song          "You can Fly"

snapphanens bild

Kan jag installera Ubunto 8.10 på min externa disk och sedan välja vilket operativsystem jag vill köra och ansluta den när jag vill prova och köra Ubunto när andan faller på? 
Har för närvarande XP-Pro på C disken.

Det är cirka 2 år sedan jag provade Ubunto men den gången så blev jag inte vän med det, tänkte kanske har det blivit mera användar vänligt på den här tiden. Jag tyckte då att det var väldigt krångligt och invecklat och uppfattade det som att det är bara för proffsen och inte något för mej.

Snapphanen was here......

Snapphanen was here......

FoHs bild

Det har alldeles säkert hänt mycket på 2 år. Därmed inte säkert att du kommer få en annan uppfattning denna gång. Det hela beror lite på vad man har för förväntningar. Det är annorlunda jämfört med Windows helt enkelt Smile

Hur som helst tror jag du bör kunna installera det på en extern hårddisk, så länge din dator klarar av att boota från USB-enheter eller vad din externa hårddisk har för sorts gränssnitt. De gånger du vill prova Ubuntu kan du alltså sätta i disken och välja att du vill starta ifrån den istället för den interna. Ett annat tips är att du testar Wubi. Wubi gör att du kan installera Ubuntu på din Windows-partition i en stor fil (det blir som en virtuell hårddisk). Ubuntu läggs till i Windows starthanterare och du kan alltså vid uppstart välja att starta Ubuntu istället. Fördelen med Wubi/Ubuntu är att du kan ta bort det precis som om det vore ett Windows-program, dvs via "Lägg till/Ta bort program".