Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Enkel, lättanvänd distro

Hej!

Jag är ute efter en simpel distro (jag tänker mig som xandros för eeepc. Få, stora ikoner som är självbeskrivande).

Den ska installeras på äldre bärbar, mobilt bredband från 3. Och användas av en 80-åring som idag kämpar med winxp och IE.

Funktioner: Internet, titta på bilder.

Tips mottages tacksamt!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

polters bild

Du skulle ju kunna kolla på Ubuntu med netbook-gränssnittet. Ubuntu EEE brukade det kallas, men heter nu EasyPeasy http://www.geteasypeasy.com/

Kristians bild

Ubuntu, Suse eller Fedora känns som naturliga val. Jag skulle själv föreslå den förstnämnda även om alla tre är konceptuellt lika. Det som skiljer är främst pakethanteringen.

---------------------------------------

Jag tycker inte synd om människor som medvetet slarvar med backup

Open Source - because writing software doesn't make you a "traitor"

clfns bild

EasyPeasy kändes sådär.. Lite väl mycket att välja på.

Bäst av allt vore något likande Asus Express Gate, bara ett fåtal, stora ikoner att välja på. Men jag hittar inget som är uppbyggt så.

/J

FoHs bild

Borde väl gå att välja bort de alternativ man inte vill ha med i menyerna?

jnylins bild

Det borde väl gå att ta valfri skrivbordsmiljö och sen anpassa den så att den innehåller just det som är relevant.

iaidokas bild

Mmm.  Det går ju att tillrättalägga en del genom att lägga ut viktiga program på skrivbordet och döpa om länkarna till vad programmet faktiskt gör istället för vad det heter.

Men i stort håller jag med, det finns ett behov av program med stora, tydliga och begränsade gränssnitt. Program som löser ett enda problem, men löser det bra.

Test.

Kristians bild

Man kan väl dra ikonerna i Gnome/KDE till godtycklig storlek?

Jag tycker inte synd om människor som medvetet slarvar med backup

Open Source - because writing software doesn't make you a "traitor"

iaidokas bild

Jo, så långt har jag ju redan kommit. Men sedan när man väl kommer in i programmen. Som mail tex, en släkting har efter mycket möda och besvär lyckats klura ut vilka av de hundratals klickbara elementen i Gmail som faktiskt är nödvändiga för att hon skall kunna skicka mail till folk hon känner.

Ett enklare program, som bara lät användaren läsa och skicka mail, inget mer. Inget sorterande, inget kategoriserande, inget inställande av tema, inget väljande av filtrering osv, skulle vara perfekt. Bara läsa och skicka mail, med stora vänliga ikoner.

Test.

Test.

extons bild

Den absolut "enklaste" linuxdisten är SLAX med KDE 3.5.10. I SLAX 6.0.9 finns webbläsaren Konqueror och tre små bildprogram. Om aktuell 80-åring trots allt skulle sakna något program så kan det mycket enkelt installeras i form av en modul. SLAX bygger på Slackware, som är känt bl a för att vara "resurssnålt".

frilas bild

Instämmer helt med Exton. SLAX är extremt lätt att hantera. Går att använda från minimalt upp till rejält avancerat. Snyggt, strigt är det åxå men vill man stajla till det går det med. MEN jag har haft problem att installera på en bärbar medan det gått som smort på en annan... Obestämd.