Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.
Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!
Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!
EN kund fick ett mail som lyder:
<quote>
Dear UAB ¡°arunosantechnika¡± £¬
We are Hong Kong Network Service Company Limited which is the domain name register
center in Asia. We received a formal application from a company who is applying to
register ¡°arunosantechnika¡± as their domain name and Internet keyword on Feb 23
2009.Since after our investigation we found that this word has been in use by your
company, and this may involve your company name or trade mark, so we inform you in
no time. If you consider these domain names and internet keyword are important to
you and it is necessary to protect them by registering them first, contact us soon.
Thanks for your co-operation and support
Kind Regards,
Kismet.Wu
Tel: +852- 31757930£¨8003£©
Fax: +852-31757932
Email: Kismet.Wu@hknetwork.org.cn
wggmy@yahoo.com
Hong Kong Network Service Company Limited
website: http://www.hknsc.hk
</quote>
Hur skall jag förstå detta?
Är detta samma som typ de som ringer upp om domännamn?
Du får upp massor av liknande om du söker på google efter
"scam Hong Kong Network Service Company Limited"
En sak jag reagerade på var att ingen e-postadress går till företagets domän. Ena går till en kinesisk domän (annan än website) och den andra till ett yahoo-konto.
Sökte lite på telefonnumret, den verkar iaf tillhöra ett företag (?) vid namnet "Hong Kong Network Service Company Limited". Så lite arbete har de lagt ner på detta.
Skulle avfärda det som skräppost.
Med "Hur skall jag förstå detta?", menar du då textkodningen?
Det är lätt en scam.
Tack för alla svar. Jag vart lätt lite orolig ändå med kundens bästa i åtanke. Det är ju skönt att ni är så hjälpsamma!
~ bra kod är testad kod ~
~ Lyckliga är de barmhärtiga ~