Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Wlan i bilen

Jag fick en snilleblixt och kom på att jag vill ha wlan i min bil. (Inte för att jag faktiskt har en bil, men ritar upp ett scenario) Dvs en Wlan-AP/router som kan koppla upp sig till GSM/3G nätet. Hade ju varit najs om den också kunde ansluta till andra Wlan(E.x the cloud). Så det enda jag behöver göra när jag vill surfa i bilen är att ansluta mig till det trådlösa nätverket. och jiddra mindre om vilket sätt jag ska koppla upp mig på, och slippa den hemska 3g-dongeln. Någon som känner till en produkt som kan åstadkomma ovanstående, eller måste man bygga en själv?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

mindlights bild

SJ ställdes inför exakt samma problem med deras "surfa på tåget". Systemet ska vara helt autonomt och kunna avgöra när det är dags att roama över till en annan kopplingspunkt.

Det svåra är väl att avgöra vilken typ av access som är bäst när WLAN-access kan ge 54Mbps just precis nu med då täckningsområdet är mindre än för t ex 3G så försvinner accessen ruskigt fort om du rullar iväg i 50 kmh...

Jag tror inte det finns en appliance att köpa direkt från hyllan som fixar det du efterfrågar om du inte heter "stora företaget" som ska "tjäna pengar på omkringliggande tjänster"...typ...

Bygga själv... och åter igen... det är ett antal problem som ska lösas...

---

Alla vet att a) Microsoft vill dig väl och b) signaturer aldrig är seriöst menade på internet.

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

Lasps bild

Det finns flera lösningar.

Själv har jag en Level One grej som förutom dongel kan ta emot det vanliga nätet

Den har 4 portar ut och är dessutom trådlös

Men denna grej, Dovado UMR  Löser också ditt problem finns på CO

Båda ligger på straxt över 1000:-

Edit:  Den Level One heter WBR-3800 och fungerar även med tråd in, kan själv välja källa.

Den som heter Dovado UMR har ett Linuxgränssnitt Webb där man kan hantera och ge kommandon till en Tellstick  Läs mer på www.Telldus.se  Så kan det bli kul.

andys bild

Du kombinerar 3g med wlan http://www.dovado.com/ en router du kopplar donglen till.

Du ansluter då antingen med kabel eller trådlöst.

Denna är perfekt för bussresor båtfolk föreningar m.m.

Du kopplar då denna i bilen med 12 volt enklare kan det inte bli, vill du ha den på en annan plats så kopplar du ur den och tar den med dig.

Det finns ett gäng routrar att välja.

abergmans bild

Kul att man har en färdigförpackad lösning redan!

----
abergman.se - Lite av varje inom Fri och ofriprogramvara, men mest fri.

andys bild

Man märker inte ens att den är mobil, och knapp nån ström drar den heller Smile

abergmans bild

Cool! Har du en eller?

----
abergman.se - Lite av varje inom Fri och ofriprogramvara, men mest fri.

andys bild

Jag har E169 donle från 3 och ett option gt max, fungerar klockrent.

Skall köpa en 3g router så jag kan kör flera datorer, jag toktankar inte film och musik så jag klarar mig utmärkt.

Jag har jobbat med grejerna tidigare så jag känner till dom, tjejens farsa har en ericsson w25 han kastade ut bredbandet och har det som enda uppkoppling det fungerar utmärkt.

Fungerar även utmärkt på landet i norrtälje.

Sedan har jag mobilen 384kb uppkoppling som backup så att jag alltid kan koppla upp mig.

Jag har även testat mitt 7,2 mb mot 8mbit adsl som jag har på ett annat ställe, utfört lite pingtester och det klarade den förvånadsvärt bra räknade inte med att den skulle klara 1500 packet med en storlek av 1500 men det gjorde den även om den ibland tappat när jag gjort samma test vid andra tillfällen.

Jag skall försöka hitta en begad router såg en dovado demoex på elgiganten ångrar att jag inte köpte den då den endast gick på 700kr

rollss bild

Ice.net har/hade för ett år sen två olika mottagare, dels en liten usb-dongel, dels en normalstor router. Den senare tog 12V och hade inbyggd wifi. Den kunde man t ex ta med ut i båten Smile och köra vidare på det inbyggda batteriet en god stund.

Jag var så HÄR nära att köpa en under deras provköpskampanj, men det var beställningsvara och kunde bara återlämnas på samma ställe vilket inte stämde med mina semesterplaner, tyvärr.

Vet ej om produkten finns kvar efter icenets rekonstruktion... Vet ej heller hur det är med täckningen under snabb roamning t ex i bil eller tåg. Annars kunde det väl passa som en handske?