Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Dela internet med mobilt bredband.

Jag får krupp på detta.

Hmm. Nu var jag där igen då. ??? Jag har installerat om Ubuntu och nu får jag inte delningen av Internet att fungerar med min Xbox 360

Detta fungerade innan om installation med FIrestarter.

Jag kör med fast Ip

I Datorn ser det ut så här Ip 192.168.0.1
Nät 255.255.255.0

I Xboxen ser det ut så här Ip 192.168.0.2
subnetmask 255.255.255.0
Gateway 192.168.0.1

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Kan inte så mycket om hemnätverk men ska gateway:en verkligen vara IP-adressen till din dator? Tala gärna om hur själva fysiska kopplingen mellan prylarna ser ut, dvs om din Xbox går via ett extra nätverkskort i datorn (då kanske gateway:en stämmer) eller om du kör via en router/switch (i så fall bör väl gateway:en vara IP:en för den).

Om det är brandväggen som är källan till problemet är det väl helt "enkelt" en fråga om att öppna de portar som Xboxen vill använda sig av.

Nej öppna portar behövs nog inte men lite mer passande regler behövs nog.

Frågan är hur allt är uppsatt och vilken funktion som önskas.

pata66s bild

Jag kör med Kabel i mellan Dator och Xbox 360. Detta har fungerat tidigare med Firestarter.

Här kommer information ifrån min Itables.

pata@pata-laptop:~$ sudo iptables --list
[sudo] password for pata:
Chain INPUT (policy DROP)
target     prot opt source               destination         
ACCEPT     tcp  --  resolver1-g-fo.skanova.com  anywhere            tcp flags:!FIN,SYN,RST,ACK/SYN
ACCEPT     udp  --  resolver1-g-fo.skanova.com  anywhere           
ACCEPT     tcp  --  resolver2-g-fo.skanova.com  anywhere            tcp flags:!FIN,SYN,RST,ACK/SYN
ACCEPT     udp  --  resolver2-g-fo.skanova.com  anywhere           
ACCEPT     all  --  anywhere             anywhere           
ACCEPT     icmp --  anywhere             anywhere            limit: avg 10/sec burst 5
DROP       all  --  BASE-ADDRESS.MCAST.NET/8  anywhere           
DROP       all  --  anywhere             BASE-ADDRESS.MCAST.NET/8
DROP       all  --  255.255.255.255      anywhere           
DROP       all  --  anywhere             0.0.0.0             
DROP       all  --  anywhere             anywhere            state INVALID
LSI        all  -f  anywhere             anywhere            limit: avg 10/min burst 5
INBOUND    all  --  anywhere             anywhere           
INBOUND    all  --  anywhere             192.168.0.1         
INBOUND    all  --  anywhere             host-90-235-152-81.mobileonline.telia.com
INBOUND    all  --  anywhere             192.168.0.255       
LOG_FILTER  all  --  anywhere             anywhere           
LOG        all  --  anywhere             anywhere            LOG level info prefix `Unknown Input'

Chain FORWARD (policy DROP)
ACCEPT     icmp --  anywhere             anywhere            limit: avg 10/sec burst 5
TCPMSS     tcp  --  anywhere             anywhere            tcp flags:SYN,RST/SYN TCPMSS clamp to PMTU
OUTBOUND   all  --  anywhere             anywhere           
ACCEPT     tcp  --  anywhere             192.168.0.0/24      state RELATED,ESTABLISHED
ACCEPT     udp  --  anywhere             192.168.0.0/24      state RELATED,ESTABLISHED
LOG        all  --  anywhere             anywhere            LOG level info prefix `Unknown Forward'

Chain OUTPUT (policy DROP)
ACCEPT     tcp  --  host-90-235-152-81.mobileonline.telia.com  resolver1-g-fo.skanova.com tcp dpt:domain
ACCEPT     udp  --  host-90-235-152-81.mobileonline.telia.com  resolver1-g-fo.skanova.com udp dpt:domain
ACCEPT     tcp  --  host-90-235-152-81.mobileonline.telia.com  resolver2-g-fo.skanova.com tcp dpt:domain
ACCEPT     udp  --  host-90-235-152-81.mobileonline.telia.com  resolver2-g-fo.skanova.com udp dpt:domain
DROP       all  --  BASE-ADDRESS.MCAST.NET/8  anywhere           
DROP       all  --  anywhere             BASE-ADDRESS.MCAST.NET/8
DROP       all  --  255.255.255.255      anywhere           
DROP       all  --  anywhere             0.0.0.0             
DROP       all  --  anywhere             anywhere            state INVALID
LOG        all  --  anywhere             anywhere            LOG level info prefix `Unknown Output'

Chain INBOUND (4 references)
ACCEPT     tcp  --  anywhere             anywhere            state RELATED,ESTABLISHED
ACCEPT     udp  --  anywhere             anywhere            state RELATED,ESTABLISHED
ACCEPT     all  --  192.168.0.2          anywhere           
ACCEPT     all  --  192.168.0.2          anywhere           
ACCEPT     tcp  --  anywhere             anywhere            tcp dpt:domain
ACCEPT     udp  --  anywhere             anywhere            udp dpt:domain
ACCEPT     tcp  --  192.168.0.2          anywhere            tcp dpt:domain
ACCEPT     udp  --  192.168.0.2          anywhere            udp dpt:domain
LSI        all  --  anywhere             anywhere           

Chain LOG_FILTER (5 references)

Chain LSI (2 references)
LOG 
      tcp  --  anywhere             anywhere            tcp
flags:FIN,SYN,RST,ACK/SYN limit: avg 1/sec burst 5 LOG level info
prefix `Inbound '
DROP       tcp  --  anywhere             anywhere            tcp flags:FIN,SYN,RST,ACK/SYN
LOG 
      tcp  --  anywhere             anywhere            tcp
flags:FIN,SYN,RST,ACK/RST limit: avg 1/sec burst 5 LOG level info
prefix `Inbound '
DROP       tcp  --  anywhere             anywhere            tcp flags:FIN,SYN,RST,ACK/RST
LOG 
      icmp --  anywhere             anywhere            icmp
echo-request limit: avg 1/sec burst 5 LOG level info prefix `Inbound '
DROP       icmp --  anywhere             anywhere            icmp echo-request
LOG        all  --  anywhere             anywhere            limit: avg 5/sec burst 5 LOG level info prefix `Inbound '
DROP       all  --  anywhere             anywhere           

Chain LSO (0 references)
LOG        all  --  anywhere             anywhere            limit: avg 5/sec burst 5 LOG level info prefix `Outbound '
REJECT     all  --  anywhere             anywhere            reject-with icmp-port-unreachable

Chain OUTBOUND (3 references)
ACCEPT     icmp --  anywhere             anywhere           
ACCEPT     tcp  --  anywhere             anywhere            state RELATED,ESTABLISHED
ACCEPT     udp  --  anywhere             anywhere            state RELATED,ESTABLISHED
pata@pata-laptop:~$

FoHs bild

Du använder med andra ord din dator som en router för Xboxen? Känns ju som man behöver göra en speciallösning för att brygga en internetuppkoppling. Tror inte det fungerar bara rakt av, Firestarter eller inget Firestarter (fungerar det ens om du slår av brandväggen?).

leochingkwakes bild

Internetdelningen i Firestarter skall fungera genom att bara aktivera det. Jag körde internetdelning förr i tiden på en linuxmaskin men kommer inte ihåg hur jag gjorde, bara att det var relativt enkelt

http://www.fs-security.com/docs/connection-sharing.php

FoHs bild

Jasså. Trodde Firestarer bara var en vanlig brandvägg Smile Det förklarar ju en hel del. Bra sida du länkade till hur som helst!

leochingkwakes bild

Nackdelen med firestarter är att den alltid varit så ostabil för mig. Varje gång jag testat den så har den kraschat efter ett par timmars körning och man har fått starta den igen. Inte kul om det sker när man inte är hemma. Smile

FoHs bild

Det verkar ju för bra för att vara sant Smile Att brygga en anslutning om man vill köra Virtualbox-baserad server i Host-läge verkade exempelvis väldigt krångligt som jämförelse (fast då var det iofs frågan om en riktig bryggning, det är väl inte det här).

oj den blev inte lätt att läsa du kan inte lägga upp en rättformaterad textfil?

andys bild

Prova att ping 192.168.0.1 från din klient för att se om du får svar.

Om det lyckas.

Prova att pinga 130.239.8.25 för att se om du får svar.

om inte kör en traceroute 130.239.8.25 för att se hur långt den kommer.

Och du har förståss klicka i internetdelning?

För att lätt se ungefär vad som krävs i Linux så rekommenderar jag att du tar en titt på http://slackwarehelp.org/viewtopic.php?f=11&t=14

Visserligen är den för Slackware men ger en rätt bra förståelse vilka steg som krävs för att få internet delningen att fungera.

Sedan så kan brandväggen göras betydligt bättre och säkrare men se detta som en grund för vad som berörs.

Så stegen är

1 sätt upp en dhcpd (om du vill använda det).

2 Ställ in berörda nätverkskort.

3 Sätt upp en brandvägg med regler för att släppa igenom trafiken du önskar.