Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Deb - Hur lugna mina abstinenser?

Okej. Lite lätt och kort.

Både Debian och Ubuntu har en uppsjö av appar i sina repositories.

Ibland har jag abstinens och bara måste utforska en ny app och då vore det utmärkt om man kunde sortera hela ens uppsättning källor så att senast tillagda app, eller åtminstone patch i värsta fall, kom överst i listan.

Detta så man kunde se vad som är nytt bland de repos man har i sin sources.list.

Någon som vet hur man enklast får reda på nytillkomna appar sen sist?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Så vitt jag vet finns ingen datummärkning öht på paketen. Vilket med andra ord skulle innebära att man inte kan göra det du efterfrågar. Patchar för installerade program kan man förstås få fram, dvs vilka paket som är "Upgradeable".

mindlights bild

Men det kan ju inte bara jag som har detta beroende och framförallt är det ju intressant att kunna se nya appar som tillkommit (inte bara versioner utan appar alltså) mellan uppgraderingen från t ex Hardy och Jaunty.

Snyft...

---

Alla vet att a) Microsoft vill dig väl och b) signaturer aldrig är seriöst menade på internet.

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

FoHs bild

Kollade på packages.ubuntu.com men hittade inga sådana funktioner där heller. Däremot kan du kanske göra som förslaget nedan och ladda ned paketlistor därifrån och diffa dom. Krångligt värre Smile

Charlies bild

Vaddå? Är det så krångligt egentligen? Kom igen nu! Visa att ni kan scripta!

Skripta?

diff -u fil1 fil2

Nu vet jag inte vilket format dom är i eller om dom är packade men om dom är det så borde du ha en zcat i raden.

Charlies bild

Ja, men filerna måste hem också! Och med vilka tidsintervall? Vad är lagom?

FoHs bild

http://packages.ubuntu.com/jaunty/allpackages?format=txt.gz

Vet inte hur diff hanterar det formatet, och om man får ut det man vill ha (dvs ser klart vilka paket som är nya och vilka som är uppdaterade). Det är väl egentligen bara de två första kolumnerna som är av intresse i första hand, så resten kan ju strippas bort.

mindlights bild

Någon som kan behandla textfilen enligt följande:

Saker inom () och [] tas bort helt och sätt in ett enda - där dessa två sektioner var tidigare.

När filen är klar körs en filtreringsfunktion som tar bort alla rader som har första sektionen (den till vänster om "-") gemensamma.

Då får du en fil med nya paket som är lättläst och även har beskrivning.

---

Alla vet att a) Microsoft vill dig väl och b) signaturer aldrig är seriöst menade på internet.

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

abergmans bild

Man kanske kan köra en diff mellan två olika paketlistor?

----
abergman.se - Lite av varje inom Fri och ofriprogramvara, men mest fri.