Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.
Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!
Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!
Hej. jag försöker installera debian lenny på min acer aspire one. Mitt problem ligger i att jag försöker partitionera hårddiskarna och en separat partition för hemkatalogen, men samma problem uppstår också när jag försöker få allt på samma. Installationen försöker få ext3 på hårddisken och då dyker följande felmeddelande upp:
[!!] Partition disks
Failed to create a file system
The ext3 file system creation in partition #1 of SCSI1 (0,0,
(sda) failed.
Vad är det som händer och varför kan inte ett filsystem skapas? Hur kan jag lösa det här? Tack för eventuella svar.
Förslag: Starta upp datorn från en live-skiva som innehåller programmet GParted. Skapa partitionen/partitionerna. Starta sedan upp datorn från lenny-installationsskivan och välj att installera på nyss skapade partitioner. Kan (normalt) inte misslyckas.
Tyvärr fungerar nog inte det för mig, då det handlar om en mini-pc.
GParted kan även installeras på ett USB-minne
http://gparted.org/
Jamen perfekt! Då är det ju bara för mig att försöka hitta mitt USB-minne! =)