Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.
Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!
Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!
Hej, det är dags att byta lite diskar i min burk, en av dessa diskar råkar ha min Windows installation på sig. Vilket betyder att jag kommer tvingas installera om det. Jag har en äkta licens, men jag lyckades nyligen repa min skiva, illa! CRC-fel hela vägen. Det fungerar inte att göra en kopia av skivan, varken med Nero eller dd. Ringde till Microsoft för att kolla upp vad man kunde göra. Jag kan antingen köpa en skiva från dem för ca 250kr eller kopiera en kompis skiva, förutsatt att jag använder min egen licens såklart. Eftersom Professional versionen i OEM inte är allt för vanlig har jag ingen kompis som har denna skivan. Eftersom microsoft utryckligen sa att jag kan göra en kopia av skivan, tänkte jag att kanske någon här råkar ha den? Det är alltså en Microsoft Windows XP Professional SP2 OEM Svenska.
Om någon skulle råka ha en sådan skiva hade jag varit väldigt tacksam.
Antar att enklaste sättet är att köra:
dd if=/dev/din-cd-enhet of=/home/ditt-användarnamn/windows.img
och sedan föra över via scp, ftp eller liknande!
Det finns inte bara en OEM, utan en mängd olika. Du behöver nog en skiva som passar din dator. Jag har en OEM för Thinkpad T61..
--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.
--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .
ptjah. Kopiera som kopiera. Jag ser inte något problem med att göra det över tpb. Du har ju faktiskt din egna licens!
Jag håller med. Det är väl inte hur man får tag på den som är viktigt, det är väl vilken licensnyckel man petar in?
Jack Sparrow kan nog komma dig till hands. Dock lär du som OEM-lös få uppleva Windows XP:s underbara hårdvarustöd
Här har världen stått still sedan 2001. Det blir att ge sig ut på nätet med drivrutinsmaschete och se upp för ormarna
---------------------------------------
Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv
---------------------------------------
Open Source - because writing software doesn't make you a "traitor"
Jag har en Win XP Pro SP3 OEM (Fujitsu Siemens), som du kan få på valfritt nordiskt språk
Det kan ju dock tänkas ställa till det att det är SP3 och inte SP2, så det enklaste är kanske som alla andra föreslår att se efter om du kan hitta just SP2 på någon fildelarsajt.
Vilken SP det är spelar inte ett dugg roll. Iaf jag har en Engelsk OEM om du är intresserad av det språket
Windows XP Professional with Service Pack 3 (x86) - CD (English) (OEM)
--
QuadMotion - bringing you torque
Sveriges största nyhetskälla om elfordon!
Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig
Ok. I min erfarenhet så klagar den på produktnyckeln om man inte har exakt samma version. Visste inte hur det var med SP-versionerna, om det är olika registernycklar för det (borde det ju inte vara). Det kan väl dock vara olika nycklar för olika språk?
Edit: När jag tänker efter var nog kanske kruxet att det inte var en OEM-version jag testade med. Det klagar den givetvis på.
Ja produktnyckeln passar inte andra språk. Sen vet jag att nycklarna till pre-SP2 var annurlunda och fungerade inte med SP2, men jag har inte hört något om det på SP3.
Jag har faktiskt letat endel på torrent-sidor, problemet är att näsan alla torrents är antingen crackade eller slipstreamade. Om det mot förmodan skulle finnas en ren skivavbild så finns det inga seeders. Jag vill inte ha någon Black Edition som någon hAxX0r har varit inne och pillat på. Jag använder min Win installation till väldigt få saker och jag vill inte få in mer skit under skalet än vad jag måste. Vad jag glömde nämna är att det måste vara 32-bitars, för licensen klarar inte av 64-bitars... Suck.
När jag ringde supporten passade jag på att fråga om virtualisering och fick detta svar.
...
Jag kollade också upp hur det är med virtualisering av Windows och OEM-licenser.
Det
ligger till på så sätt att du får lov att använda Windows Vista
Business och Ultimate OEM-licenser för att virtualisera med. Windows
Home Premium och Basic OEM-licenser får man inte lov använda till att
virtualisera Windows.
Detta betyder alltså att jag tvingas köpa en retail licens för professional för att överhuvudtaget kunna virtuallisera XP? Nej förlåt, för att få göra det...
FoH, jag testar gärna med din skiva om jag får! PM!
--------------------------------------------------------------- www.selan.se -Lan i Borås!
Vet inte men tror att MS support snackar i nattmössan.
När XP kom fanns inte virtualisering av klientoperativ på kartan. Således fanns det troligtvis inte definierat licensen heller.
Vistas begränsningar skapades efter de tekniska möjligheter och verktyg som fanns då och då var virtualisering av skrivbordet hot hot hot. Alltså definierade man det i avtal.
Jag tror att du får köra XP Home och Pro virtualiserat om du känner för det. Läs EULAN på skivan du får tag i och i värsta fall så får du väl tanka hem en XP SP1 och kolla EULAN där
---
Alla vet att a) Microsoft vill dig väl och b) signaturer aldrig är seriöst menade på internet.
---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...
Det står ju inget om XP i deras svar, utan bara om Vista. Tror det är ganska ospecifierat hur det ligger till med XP, som du säger. Det står inget om virtualisering i EULAN vill jag minnas, och utöver det så står det dessutom att Professional bara kan aktiveras på EN installation. Får man virtualisera det så är det alltså bara en virtuell maskin som gäller. Vista Business tillåter exempelvis att jag har Vista installerat och aktiverat på hårddisken och dessutom ytterligare en installation i en virtuell maskin som också kan aktiveras (så har jag på min dator).
Skriver från minnet, "forskade" lite i det där när jag skrev den här guiden: http://www.linuxwiki.se/index.php/Virtualisera_Windows_Vista
Finns två intressanta länkar i den för övrigt, här finns alla EULAs online: http://www.microsoft.com/about/legal/useterms/ och här http://www.microsoftvolumelicensing.com/userights/ kan man läsa lite information om vilka rättigheter (eller brist på rättigheter) man har som användare (gäller företagsvarianter dock).
Okej, eftersom det visade sig att FoH bara hade en nedgraderings-skiva så är jag fortfarande på jakt. Tror ni att ni kan ta en extra runda förbi cd-stället och kika? Jag letar mig fortfarande blå efter en torrent.
Jag var inne på Commandlinefu.com och råkade hitta programmet readom som står för read optical media, skillnaden mellan denna och dd är att den har inbyggd error-check.
Så jag körde igång den igår och givetvis så fick jag ett strömavbrott på mindre än 1 sek i natt. Men jag hade iallafall en redig lista fel, många som fixades, men också många som inte kunde fixas. Jag försöker nu göra en Iso, även om det är massa andra fel så kanske jag kan använda mig av mina andra XP-skivor för att fylla igen filerna som saknas.
Men slutsatsen är i alla fall, använd readom istället för dd när du ska göra en iso från ett optiskt media.
--------------------------------------------------------------- www.selan.se -Lan i Borås!
För att klaragöra så visade det sig att mitt XP låg på en DVD-skiva, och fungerade helt enkelt som en nedgradering för Vista (som den letade efter på hårddisken). Var naturligtvis lite naivt av mig att tro att jag fick med OEM-versioner av både XP och Vista till datorn
Språket spelar inte ett dugg roll, Jag har använt samma nyckel till iaf 3 olika språk. (på samma maskin)
Det finns tre olika typer av "utgåvor" av windows xp (förutom home och pro), mellan dessa fungerar dock inte samma licens nyckel. Utöver det så spelar det ingen roll så länge man går uppåt med SP, dvs har man en utgåva med SP1 fungerar den med en SP3 utgåva. Men inte tvärtom.
--
QuadMotion - bringing you torque
Sveriges största nyhetskälla om elfordon!
Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig
När det gäller Windows XP (Windows NT v5.1) finns det 2 versioner avsedda för arbetsstation Home och Professional (till skillnad från Windows 2000 (Windows NT 5.
som för arbetsstation finns i en version, Windows 2000 Professonal.). Serverversionen som "tillhör" XP är Windows NT 5.2, alltså Windows 2003 server.
(Någon som är konspiratoriskt lagd skulle kunna dra slutsatsen att Windows XP egentligen är vad Windows 2000 Pro skulle ha varit... ungefär som med Windows Vista och Windows 7 :) )
Det finns i huvudsak 3 licensversioner: Retail, OEM och VLP (Volymlicens).
VLP kallas också för "Corporate license" och tillkom då storkunderna (stooora företag i USA) beklagade sig över att Microsoft nu med sitt nya Windows XP helt plötsligt krävde att en nyinstallerad dator skulle kontakta Microsofts servrar över internet för att autentiseras. Detta för att kunna försvåra piratkopiering. Lösningen var då att plocka bort autentiseringsmekanismen för VLP-kunder.
Med Windows Vista kom möjliheten att låsa en installation mot en på företaget intern licensserver som tog emot nyanmälen, sammanställde statistik och sedan rapporterar till Microsoft.
Men tillbaks till XP...
Licensnyckeln är primärt kopplad till dessa två "faktorer" men en OEM-skiva kan i vissa fall innehålla BIOS-lås där skivan endast kan användas med visst fabrikat av datorer (Har upplevt detta på OEM-skivor som följer med vissa HP- och Dellmodeller.).
Licensnyckeln kan också vara låst till SP-nivå. Har upplevt detta med VLP-nycklar som kommit efter SP2 släppts. Dessa VLP-nycklar gick inte att köra med skivor med SP1 och samma språk som de skivor med SP2 som följde med licensen.
Gällandes OEM-skivor på annat språk än det som nyckeln tillhör har jag fastnat på detta på IBM-datorer där jag försökt med annat språk än Eng och Nordics. Min misstänke är att MS kan ha en regionsindelning (om nyckeln inte kan vara låst till språk) på språken. Ni som t ex har erfarenhet av MSDN-prenumeration känner igen att vissa skivor innehåller en produkt med flera språk. Dock brukar man se ett mönster i form av att Nordiska språk väldigt ofta (om inte alltid?) klumpas ihop).
Slutligen vill jag tillägga det vi alla vet:
De som drabbas av alla dessa kopieringsskydd är de egna kunderna. Det är de som får en förhöjd TCO (Total Cost of Ownership) då de måste sätta upp separata licensservrar som måste vara uppe 24/7.
De som väljer att inte betala för sig behöver inte heller installera en server för att hantera licenser... och kommer då ännu billigare undan... ironiskt nog.
---
Alla vet att a) Microsoft vill dig väl och b) signaturer aldrig är seriöst menade på internet.
Om jag har fattat det hela rätt så aktiveras inte en volymlicensnyckel alls!
Jag har sådana nycklar och särskilda skivor med XP och Office som inte kräver aktivering!
Precis. När det gäller XP.
När det gäller Vista (och Windows 7) så kan du komma undan direktkontakten med Microsoft genom att sätta upp en egen server för ändamålet...
---
Kanske dags att sortera upp lite skivor då?
Speciellt nu när Microsoft synes förlänga livstiden för XP.
Vet du vilket MSDN nummer den kan tänkas ha?
Det vet jag inte, men jag har mitt COA nummer om det är till någon hjälp? COA står alltså för Certificate of Authenticity. Vågar man lägga ut det på nätet tro? Det är alltså inte produktnyckeln (som är på 25 tecken), utan det som står nedanför (14 tecken).
Det är inte det numret. Alla MSDN skivor har ett nummer exempelvis Windows Vista Enterprice Swedish Disc 4538 July 2008
Vart hittar man dessa nummer då? Jag har varit inne på MSDNs sida men hittar inte den skivan. Det verkar som MSDN inte håller OEM skivor?