Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.
Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!
Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!
Hej!
Sitter här på jobbet och har fått i uppgift att kålla hur många processorer det är i en linux-server.
Det är nån slags RedHat-dialekt installerat. Har inget grafiskt användargränssnitt. Har lyckats koppla upp mej inloggad som root via Putty.
Finns det något bra kommando?
Obs! Mer exakt är det totalt antal Core:s jag behöver se. Alltså totala antalet "kärnor", tror jag det kallas på svenska.
mvh Per
http://www.redhat.com/magazine/022aug06/departments/tips_tricks/#three
cat /proc/cpuinfo
Ger en massa info om dina processorer. Varje kärna listas och börjar med processor : nr
Ta den sista siffran du ser där och addera 1 så har du antalet kärnor (man börjar numreringen på 0.
För att förenkla lite om du inte vill se all info, kör istället:
cat /proc/cpuinfo | grep processor
så ser du bara kärnorna och deras numrering.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!
-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Jag använder 'grep processor /proc/cpuinfo |wc -l' Så får du rätt antal direkt.
Visst fasen, nu gjorde jag den där klassikern igen
("cat fil | grep mönster" istället för "grep mönster fil")
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!
-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Hej,
du borde kunna läsa ut det ur cpuinfo-"filen" under /proc.
Google ger förövrigt ganska många relevanta svar ifall googlar på "linux number of cpu cores"...
/Åke
I am not a number, I am a free man!
I am not a number, I am a free man!
top kan visa antalet kärnor.
Starta top tryck sedan 1. /proc/cpuinfo ger bättre information.
Ok. Tack för svaren. Har fixat det hela nu.
Det gällde backup-software där man betalar licens per processor-cores.
vänligen Kopellos