Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.
Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!
Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!
Jag vill ha ett lokalt repo i GIT, alltså inte en GIT server att skicka mina grejer till. Dock så vill jag att det lokala repot ska ligga på en extern disk.
Hur uppnår jag detta? Jag har försökt men inte lyckats få till det, GIT verkar bara vilja ha repot i mappen jag står i.
Några idéer?
Det är väl bara att montera den externa disken och ställ dig där du vill ha repositoryt?
Jo men säg att disken ligger på /externdisk men att filerna jag vill skicka dit ligger i /home/abergman/Filer försöker jag då göra en git add så säger den att det inte finns något repo.
----
abergman.se - Lite av varje inom Fri och ofriprogramvara, men mest fri.
Då förstår jag vad du vill göra.
Du har vad jag kan (jag är själv ny med det här med git) två möjligheter.
1. Gör ett lokalt git repository på din hemkatalog och klona repositoryt till din externa disk.
2. Kopiera filerna till din externa hårddisk och starta ett repository där. Sedan kan du klona repositoryt därifrån till din lokala disk.
Kör en git init --bare på externa hårddisken
Sen kör du (lokalt)
git push /media/disk/mingitrepo
varje gång du vill uppdatera innehållet på externa hårddisken. Tröttnar du på del långa raden så lägg till externa hårddisken som en namngiven server i .git/config
---------------------------------------
Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv
Open Source - because writing software doesn't make you a "traitor"
Kristian - You the man!
Hur anger jag servern i configfilen? jag hajjar inte syntaxen..
Tack.
----
Är det skillnad på att göra en git init -bare följt av en git push (eller en möjligtvis en pull), mot att göra en git clone?
Nej förmodligen inte
Varje ny generation får en så kall och bitter ton efter en tid och det är bara de under tio som förstår hur man ska leva ett värdigt liv
Open Source - because writing software doesn't make you a "traitor"
Kristian kan inte du skriva en kom igång med git guide du som verkar riktigt duktig på git och förstår det bra.
Saknar en bra guide på svenska.
Nu blev jag också sugen på att testa detta.
yeah!
----
Och förresten, skaffa dig en egen avatar din tjyv!
Jag tycker din är så fin att jag vill ha en likadan:)
----
Varför vill du pusha till en lokal repo, varför inte bara jobba direkt i trädet, som du har på din externa disk, som brukligt med git?
--
valderman är i den positionen att han inte behöver "argumentera"
för vare sig det ena eller det andra. Det han gör är alltid i princip
rätt och genomtänkt.
--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。
Har det som backup.
----
På så vis.
--
valderman är i den positionen att han inte behöver "argumentera"
för vare sig det ena eller det andra. Det han gör är alltid i princip
rätt och genomtänkt.
--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。