Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Hejsan

Hejsan, ursäkta om ni har fått den här frågan miljoner gånger. Men det är så att jag har en jobbdator just nu med Windows XP på, men jag tycker att datorn är allmänt seg och "tråkig" när jag själv kör med windows 7 på stationera datorn. Men nu till min fråga. Det är så att jag skulle vilja testa att köra någon Linux-version på den, jag har kollat runt massor och kollat på olika versioner, ubuntu, mandriva, slackware osv men det jag är orolig över är om inte mina program ska fungera på datorn, såsom spotify (ett måste) osv och vilken version av Linux jag kan använda, jag vill inte sitta och hålla på och programera, utan vill ha den "körklar" från början, starta open office, installera spotify och köra igång, någon som har något tips? Alltså jag vill inte programera. Skulle vara jätte tacksam för ett snabbt svar så jag kan påbörja äventyret imorgon på kontoret! versionen får gärna vara med snygg design! Mvh Jonathan

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

danjeels bild

Både spotify (genom wine) och Open Office finns till linux. Jag rekommenderar ubuntu till en nybörjare. bör inte kräva något pill alls från din sida. Vad har du mer för program som är ett måste?

Men är det så smart o byta på en jobbdator?

Rabalder89s bild

jaha vad bra! Smile

på jobbet använder jag mig mest av databaser, excel filer, gör kampanjer osv så det ska väl inte vara några problem? hur är kopplingen till en annan dator om man ska komma åt den andra datorns filer om den har windows t.ex? Jag känner att linux har en lite bättre säkerhet än windows, kanske bara är någonting jag känner men vad anser ni? Tycker ni jag ska vänta med Ubuntu versionen som släpps imorgon? 

Mvh

tux-svens bild

Ubuntu är väl bra men Linux Mint (som bygger på Ubuntu) är ännu enklare tycker jag. Du behöver inte installera Flash eller andra "restricted" program, allt kommer med från början.  http://www.linuxmint.com    Välj Linux Mint 7, Main Edition.

Allt som går att köra i Ubuntu 9.04 går att köra i Linux Mint 7.

Smile

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

abergmans bild

Det beror ju lite på vad för databaser det är, är det MS Acessdatabaser så kan det ju kanske bli problem att köra dem i något annat än MS Acess.. Vilket program gör du kampanjer till? Det är viktigt att veta att dina program till Windows inte kommer att fungera i Linux utan att du installerar en windowsemualtor, som Wine. Så om du tex använder Photoshop så kan du få problem att köra det på linux, PS motsvarighet i linuxvärlden heter GIMP och är nästan lika kompetent som PS.

hoths bild

Jag skulle nog testa Linux Mint, "Linux när den är som godast"

Länkar här

http://www.linuxmint.com/

http://linuxmint.se/

Linux Mint är Ubuntu, fast enklare. Den fixar mycket åt dig av det som Ubuntu låter bli. Om det är "bra"? Ja, för en nybörjare är det definitivt bra. För ett Unix-skägg kan det finns andra distar som (till)låter (läs kräver) mer mekande för att få till något som fungerar.

----
Linux växer snabbast!

johnh3s bild

PlayOnLinux finns till många Linuxversioner. Då kan du använda Spotify:

http://www.playonlinux.com/en/

Som nybörjare är Linux Mint (bygger på Ubuntun) fin. Men även Pardus 2009.

Både Mint och Pardus har alla mediacodes för DVD filmer och liknade förinstallerade:

http://www.pardus.nu/

FoHs bild

Kan rekommendera PlayOnLinux. Det var den metod jag använda för att installera Spotify senast, det blev lite enklare, mer automatiserat med det.

Du verkar säker på din sak och vad du är ute efter.

Även distarna du tittat på verkar väl valda, ubuntu samt mandriva låter som något som skulle passa dig (kanske mandriva med kde?) medans slackware verkar helt fel då det ger en högre inlärningströskel mm.

Men du kan inte bara byta på en jobb maskin utan att veta att det fungerar innan.

Så testa på en annan dator först eller en virtuellmasin eller en paralell installation.

Rabalder89s bild

Jag provade att installera Ubuntu idag, verkligen snyggt men jag hade inget trådlöst nätverk, någon som har ett tips på hur man kan göra för att installera det? Jo men alltså det är är ute efter är en "snygg" designat operativsystem för en vanlig grabb, men som man ÄVEN kan jobba på, vad jag förstår så funkar inte SPCS på Linux, är det någon som kan tala om ifall det stämmer? Smile Tack alla för alla svar! Verkligen ett bra forum!

johnh3s bild

Om du ska arbeta med Ubuntu ska du nog ha First Office. En slags motsvarighet till SPCS:

http://www.ggsdata.se/adobe/firstoffice.html

Rabalder89s bild

Tusen tack, såg nu att Ubuntu släppte en ny version idag, ska jag satsa på den eller vad tycker ni grabbar? Jag vill ju ha nya grejjer som inte strular så mycket som är lätt överskådligt som XP fast jag vill inte ha XP om ni förstår Smile Någon som kan berätta lite "varför just Ubuntu" osv? Om ni har tid och lust, alltid kul Smile

hoths bild

Du skall absolut satsa på det senaste, oavsett vilken dist du väljer. Utvecklingen är blixtnabb inom Linuxvärlden. Snart kommer även Linux Mint, baserat på samma Ubuntu. Jag kan slå vad om att det fungerar mycket snabbare, smidigare och enklare med nätverket (och mycket annat) i Mint än i Ubuntu. Det är en av de saker som Mint gjort sig känd för. För att inte störa din dator innan du bestämt vilken dist du skall välja så rekomenderar jag användning av en Live-dist eller alternativt någon form av virtualiserad variant.

Vad gäller SPCS så kan man testa den i Wine (eller mostsvarande) program som används för att köra Windows-program på Linux.

Varför Ubuntu? Det är den Linux-dist som utvecklas snabbast och har störst spridning, just nu. Det där växlar över tiden, men Ubuntu har hållit i ovanligt längs. Den fyllde precis fem år.

----
Linux växer snabbast!

extons bild

Du skulle ju kunna testa Linux live för för att kontrollera programkompabilitet m m. På LINUX.EXTON.NET kan du gratis ladda hem tjugugoen linuxdistar (av totalt sextio). Alla är på svenska. De kan också installeras till hårddisk (om du skulle vilja det). Du kan se/läsa min CD/DVD-lista HÄR.

När du kör live (d v s direkt från skiva) kan du (trots det) i de allra flesta fall installera program m m. På så sätt kan du alltså lätt se om linuxdisten uppfyller dina krav.

LINUX.EXTON.NET

Rabalder89s bild

Jaha så jag kan ladda ner en live cd och bränna sedan köra in den i cd läsaren och prova på ubuntu utan att installera någonting? förstår jag rätt då? mvh

hoths bild

Korrekt!

----
Linux växer snabbast!

Rabalder89s bild

Tänkte även fråga om någon vet hur jag får igång mitt trådlösa nätverk på laptopen? har en hp nx6110, jag trodde att Ubuntu hade färdiga drivrutiner till trådlösa nätverkskortet Smile

hoths bild

Det är precis en av de där punkterna som brukar krångla med Ubuntu. Normalt har de inte det så enkelt. Man får fippla en stund. Fråga mig inte hur, kör inte Ubuntu.

Med Mint däremot så borde det där fungera hur smidigt som helst. Mint gör det där lilla extra för dig, testa gärna.

----
Linux växer snabbast!

FoHs bild

Drivrutinerna ligger inte med på CDn föromodligen. Det du behöver göra är att ansluta datorn med nätverkskabel, uppdatera programkällorna och köra programmet Hardware Drivers under System -> Administration. Detta program kommer tala om huruvida det finns drivare för hårdvara i datorn, därefter behöver du bara markera och aktivera dom Smile

Uppdatera programkällorna kan du göra med Update manager som finns under samma meny.

Edit: Du KAN iofs testa Hardware Drivers först utan att ansluta med en nätverkskabel. Det kan gå Smile

extons bild

I de flesta "extondistar" finns "alla tänkbara" sådana drivrutiner med från början.

LINUX.EXTON.NET