Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Pythonmiljö - NetBeans Python (Early Access 2)

Eventuellt behöver jag sätta mig in i Python, jag är alltså ny på språket och i utvecklingen av Pythonprojekt.

Nu funderar jag på det här med en utvecklingsmiljö, jag gillar när andra har gjort den åt mig, en färdig IDE mao.

Sedan några år är jag van netbeans för javautveckling så det var det första jag tittade på. Jag har just installerat deras plugin för python och är nyfiken på om det är någon här som har erfarenhet av python i netbeans.

Tyvärr är versionen "Early Access 2" och jag brukar gilla när det är lite lagom nytt men ändå stabilt...

PS spamfiltret tror att detta är spam Smile

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

leochingkwakes bild

Nu skall man ju inte rekommendera folk att byta men till Python så tror jag att WingIDE (finns en fri version) och Eric4 är bättre. Fast det är ju bara min åsikt Smile

Kristians bild

Vad gör dess två miljöer bättre än den förstnämnda? Rör det sig om prestanda, resurskrav, funktionalitet?

---------------------------------------

leochingkwakes bild

Jag föredrar WingIDE eftersom den har en massa funktioner för Python. Den är byggd med python. Sen är den snällare mot datorn. I alla fall på mina gamla högar. Så jag vågar påstå att den är bättre på samtliga punkter du nämnde. Smile

När det gäller Eric så är den helt fri och har fler funktioner än den fria WingIDE. Lite mer "bloated" än WingIDE vilket gör den till ett andrahandsval.

Jag har testat Netbeans, Eclipse, SPE, Pida, WingIDE, Eric m.fl. när jag kodat python. Och WingIDE och Eric känns som klara vinnare.

Kristians bild

Bloat används ofta som skällsord. Man anser att ett program använder för mycket resurser i förhållande till vilka problem det löser för en själv. Man anser att en programmakare istället ska nyttja den gamla 80/20-regeln - att skapa ett program med 20% av alla tänkbara features som dock löser problemet för 80% av användarna. Problemet är att det sällan är samma 20% av alla features som de 80%:en av användarna behöver.

leochingkwakes bild

Tog med det ordet mest på brist av annat passande ord. Kanske skulle sagt att Eric är mer omfattande än vad den fria versionen av WingIDE är.

Jag kan hålla med om att Eric har gott om menyalternativ, det är det jag kommer ihåg av ett litet test för drygt ett år sedan.

Om jag kan bestämma själv så tänker jag börja i netbeans där jag redan är bekant med miljön, så är det en sak mindre at lära in. Jag kommer dock att ha dina tips i minnet.

Tack.

Kristians bild

Jag tackar för tipset, har provat Netbeans förut men aldrig givit det en ärlig chans och jag har särskilt aldrig kodat Python i denna miljö.

För Vim/Emacsare finns rope (http://rope.sourceforge.net/ropemacs.html) som ger verktyg för autokomplettering och enkel refactoring. För Emacsare finns dessutom Flymake som ger syntaxkontroll "live" på samma sätt som Eclipse (och förmodligen även Netbeans) ger för Javakod.

polters bild

Jag gillar Stani's Python Editor (apt-get install spe)

bash: apt-get: command not found

Smile

Kristians bild

Ubuntu ligger med stor marginal främst på distowatch. Två är Fedora, Mint ligger på tredje plats. Tillsammans har Ubuntu och Mint en ratio på (2148 + 1331) jämfört med Fedoras 1621. Med andra ord är man mer än dubbelt så stor som sin närmsta motståndare. Fyran openSUSE hamnar lite efter Fedora - på 1263, så här pratar vi nästan en faktor tre. Distowatch är ingen exakt räknare men det ger en grov fingervisning.

Att någon ger ett Ubuntu-specifikt tips som dessutom funkar i Debian ser jag därför inte som ett större problem Smile Om någon frågar hur man går till väga i Fedora eller openSUSE så gör jag givetvis mitt bästa för att hjälpa till men någonstans därutöver får den som medvetet väljer att gå sin egen väg ta ansvar för sitt val - det är priset för friheten.

Jag kanske är lite bitter. För en tid sedan läste jag en blogg där en utvecklare berättade om sitt arbete att ta fram en Dropbox-plugin till KDE motsvarande det officiellt stödda som finns för Gnome (i nautilius). När man läste kommentarerna var det givetvis en hel del som uppmuntrade hans arbete, men en markant del frågade istället varför ingen tog fram ett plugin för filhanterare X, Y,Z, Å, Ä eller Ö istället.