Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Programvara för hantering av öppna stadsnät

Jag satt på jobbet och klurade på om det fanns någon opensourcelösning för att hantera öppna stadsnät.

Dvs kundportaler, nätverksprovisionering, fakturering och kundadministration.

Jag kan komma på två svenska programvaror; Netadmin som används av bla Gotnet och Portstyr som används i bla Skellefteåstadsnät, men dessa är inte OpenSource.

Är det någon som har en idé? 

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

andys bild

Vad är det du vill göra?

Tror inte du hittar allt det där i en och samma programvara.

abergmans bild

Har du någon gång anslutit dig till ett stadsnät?

Kunden pluggar in sin dator, går ut på nätet och hamnar på en portalsida där de kan regga sig och välja internetleverantör.

Efter det provisioneras switchen så att kunden hamnar på den valda ISPns VLAN och kan nå nätet, samtidigt går det en beställning till ISPn om att de har en ny kund.

Det är vad jag vill göra, eller veta om det går att göra med FOSS-mjukvara.

andys bild

Nej jag har aldrig haft äran att ansluta mig till ett statsnät som kund kommer nog aldrig få göra det i den här stora stan, dock har jag erfarenhet av provisionering av nät.

du skrev

"Jag satt på jobbet och klurade på om det fanns någon opensourcelösning för att hantera öppna stadsnät. Dvs kundportaler, nätverksprovisionering, fakturering och kundadministration."

Jag tolkade detta som ett perspektivt på leverantösmässigt sätt och då brukar man inte bundla allting i en och samma programvara.

Man har en för faktuering, en för provisioner, beställning m.m.

Men det varierar

cryingfreemans bild

För min del var det ganska floskeltätt och jag vet inte riktigt vad du är ute efter, men det finns ett projekt som heter Provisioner iaf:

http://identitymngr.sourceforge.net/

Kanske något?

linuxnyheter.se

abergmans bild

ja provisioner gör i princip det jag vill göra! Eller kan åtminstone konfigureras för det, måste testa det någon dag.