Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

bank-id-nexus-personal-under-mandriva-2010-0

Jag har tidigare använt den formidabla instruktionen av ppcrulez på http://www.linuxportalen.se/blogs/ppcrulez/2009/02/02/bank-id-nexus-personal-under-mandriva-20090  Men jag upptäckte att det nu är fyra kommandorader enklare:

1. Gå till https://install.bankid.com, etc... hämta och spara programmet som är en .tgz av en mapp.
  2. Packa upp .tgz-filen (t.ex högerklicka på den i filhanteraren) och gå in i mappen som packades upp.
  3. Bli root ( skriv su och ange lösenord ), och kör installationsskriptet: ./install.4.18.0.10751.sh i (annat versionsnummer om du tankade en nyare)
  4. Länka in Firefox "plugin:en":  (sista raden du behöver vara root för)  *)    ln -s /usr/local/lib/personal/libplugins.so /usr/lib/mozilla/plugins
  5. Starta Firefox och skriv i adressfältet: "about:plugins" och kontrollera att Nexus finns som en rubrik
  6. Se till så Firefox hittar säkerhetsmojjen PKCS11: Välj Redigera>inställningar, högraste symbolen "Avancerat", Filken "Kryptering", knappen "Säkerhetsenheter", Välj (öh glömt hur det såg ut innan jag klickade), nåväl så du kan välja sökväg eller vad det stod i högra fältet, klistra in följande rad, klicka "Aktivera" , och avsluta dialogen.   /usr/local/lib/personal/libP11.so
  7. Kontrollera funktionalitet på https://install.bankid.com
  8. För att kopiera BankID filer mellan system: Tidigare sparades BankID -filerna under mappen ".cbt" i er hemkatalog. Numera är det under ".personal".  Borde gå att liksom tidigare kopiera (med cp -a ) men jag har ej testat.  Nexus dokumenterade metod (se fil som följde med) är att kan använda en kommandoradsapplikation som följde med Nexus för att exportera och importera nycklarna till/från USB-minne.

*) Notis: funkar även att istället länka in filen under aktuell firefoxmapps "plugins" mapp (skapa den om den inte finns). Ex: /usr/lib/firefox-4.0.1/plugins  -Men då får du göra om det vid uppdatering av Firefox.

Fortfarande giltigt; Ovanstående funkar även med Firefox 4, Mandriva 2010.2.

( Rättelse 2011-06-19: ändrade kopiering till länkning i steg 4 ovan. - annars funkar ju inte uppdatering av Nexus Personal korrekt! )

Artikeln är för gammal för att svara på, jag postar den som ny artikel vid nästa uppdatering.

-Bör något rättas/uppdateras/tilläggas så skicka ett PM ( tack FoH för PM angående cbt mappen! )