Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Dirty Writeback

Hejsan.

Jag håller på och krånglar med dirty writeback och har nu hittat vart jag ändrar värdet (/usr/lib/pm-utils/power.d/laptop-tools) men vad är det egentligen jag ändrar?

Förlorar man nåt i prestanda om man ökar värdet från 500 (5sek) till 1500 (15sek)? 

Försöker optimera batteritiden på min eee pc 1000h...

Utdrag ur filen. Förslag på bra värden?

true)
        echo "**SetLowPower ON"
        DISK_IDLE_SECS=2
        DIRTY_WRITEBACK=1500
        DIRTY_EXPIRE=30
        DIRTY_RATIO=60
        DIRTY_BACKGROUND_RATIO=1
        setlowpowermode
        ;;
    false)
        echo "**SetLowPower OFF"
        DISK_IDLE_SECS=0
        DIRTY_WRITEBACK=500
        DIRTY_EXPIRE=3000
        DIRTY_RATIO=40
        DIRTY_BACKGROUND_RATIO=10
        setlowpowermode

Mvh

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

"The VM subsystem, in the Linux kernel, buffers writes to files that applications perform for a period of time. This caching allows the kernel to group consecutive writes into one big write, and to generally optimize the disk IO to be the most efficient. The kernel, by default, will start writing out data to disk after 5 seconds, so, if a power failure or kernel crash happens, at most, 5 seconds of data would be lost."

Du kan läsa mer om olika energispartips på Intels LessWatts-sida: http://www.lesswatts.org/tips/

alex@suses bild

Jag googlade en del men hittade inget vettigt så jag tackar så mycket! Smile

Nu skka jag ta och läsa lite tips och trix!!

Mvh

---

MvH //

Alex Karlsson