Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Debians utvecklingcykel

Det är en sak jag inte förstår, varför är inte disten Debian större än vad den är? Då menar jag populärast, och längst fram i utveckling!

Det finns ju tex en uppsjö med olika distar som bygger på Debian som är år före själva Debian-disten.

Ubuntu bygger på debian, linux Mint bygger på Ubuntu, och då är dom populärare och mer utvecklade än debian själv.

Debian är ju oerhört stabil pga den långa utvecklingcykeln dom har, det ju därför dom är så långt efter med ny hårdvaru-stöd(som jag förstår).

Nu har det snart gått ett år sedan jag har köpte min nya dator, och Debian har fortfarande inte stöd för mitt ljudkort, det är lite för lång tid tycker jag. Jag hade gärna varit med och utvecklat sådant, men jag vet inte hur man går till väga, var börjar man, vilket sråk utvecklar man sådant i tex. Vilka böcker ska man läsa osv

MVH Christian

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

johnh3s bild

Det kanske helt enkelt är bättre att använda Ubuntu eller Linux Mint tills Debian har hunnit ikapp?

Om man vill ha stabilitet så använd deras LTS versioner. Linux Wiki är en bra början att kolla igenom:

http://linuxwiki.se/index.php/Huvudsida

leochingkwakes bild

Kör du stable eller testing? Testing har ju nyare grejer och är fortfarande mer pålitlig och stabil än vissa andra distar...

krippas bild

Jag vill inte köra Ubuntu eller Mint...Jag ska ha Debian!

Jag kör stable, Lenny... Kanske borde prova Sid innan jag fixar med ljudet, för jag antar att det tar några timmar att hitta och lösa det.

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

leochingkwakes bild

Ok, var länge sen nu sen jag hade stable på mina datorer. Ger inget för mig att köra den. Testing är ju som sagt väldigt stabil och man får senare versioner på program etc.

Kärnan är hos mig 2.6.32-5 vilket ger mig alla funktioner som jag behöver.

Programversionerna ligger inte så långt ifrån. Geany hos mig har version 0.19 vilket är samma som den senaste stabila hos Geany.org. Iceweasel är 3.5.10 och ligger lite längre efter. Firefox är väl på 3.6.6. Filezilla hos mig är 3.3.2.1 och senaste på hemsidan är 3.3.3. För att ta några exempel.

Jag har inga problem med debian överhuvudtaget. Vare sig det gäller hårdvara eller stabilitet när jag kör med testing.

krippas bild

Ok LEO, du har fått mig att testa Testing:) Återkommer om någon timme eller 3

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

krippas bild

Ljud fungerar från start, även tangentbordet, samt grafikkortet, men grub missade W7...

leochingkwakes bild

Jag kör inte dualboot så jag vet inte hur Debian hanterar sånt...

bittins bild

körde testing 8-9 månader på min eeepc och den är ju rätt stabil :) 

valdermans bild

Debian långsam? Hinna ikapp Ubuntu? Ehm, Ubuntu bygger på Debian Sid är ni medvetna om, hoppas jag?

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

extons bild

Ja, och nu funderar alltså också utvecklarna av Mint på att gå över till Debian Sid, som man kan läsa om bl a HÄR.

LINUX.EXTON.NET

krippas bild

Ok ok!!! Konstigt, jag kan inte minnas att jag skrev något om Sid men...

EDIT: Det blev lite fel nu, fel tänk av mig, nu fattar jag vad ni menade...Wink

extons bild

Poängen med att nämna Sid är alltså att Debian väl "hunnit ikapp" både Ubuntu och Mint. I själva verket är sistnämnda distar helt beroende av Debian (Sid).

LINUX.EXTON.NET

krippas bild

Japp, jag förstår. Förhasta mig lite igår bara!

Jag kör "Squezze Unstable amd64" nu, fungerar suveränt!