Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Mac OS 100%

Jag var i Japan för några månader sedan och kom över en tidning som heter Mac 100%. Till tidningen medföljde två dvd skivor, en med program för Mac och en special version av Ubuntu som ser ut lite som OSX samt är fullmatad med en massa program och diverse inställningar som gör Ubuntu versionen unik.

Har skapat en iso-avbild av dvd skivan och undrar om någon här är intresserad av att prova den? Avbilden är på 1.93Gb och skrivbordsmiljön är på Japanska, men det är som sagt bara att ändra språk i systeminställningarna så blir det lite lättare att navigera i systemet Wink

Vet inget bra ställe att ladda upp avbilden på, så om någon här har ett bra förslag så kan jag göra det redan idag.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

valdermans bild

Piratebay är ganska tacksamt att ladda upp saker till (om du kan seedan den som torrent, naturligtvis.) I annat fall har jag 100 mbit upstream och bandbreddsbegränsning på 50 gig per dygn, vilket borde räcka för att hosta den åt Linuxportalen. (Via HTTP eller FTP.)

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

FoHs bild

LinuxTracker annars: http://linuxtracker.org/index.php

Söderströms bild

Tackar för tipset! Glömde helt och hållet bort torrent, kanske för att man försöker undvika piratbay numera. Men så är det som sagt inte olagligt att dela ut en Linux distribution, så jag kör på LinuxTrackern. Måste bara göra färdigt ett arbete i excel som tar evigheter, men så fort det är klart så ska jag skriva en kort sammanfattning om Ubuntu remixen samt dela ut den till er.

Han med att ta två bilder tillsvidare. Gillar dockan med animerade ikoner etc.

Bild 1

Edit: verkar inte fungera att ladda upp bilder till servern. Här är bilderna igen. Notera "thumnbails" i info rutan ^^:

img828.imageshack.us/img828/2966/screenshotsx.png

img375.imageshack.us/img375/4478/screenshot1cq.png

jep12345678s bild

Hur går det ?  Har du lagt ut den ? Var ?

pluckers bild

"Men så är det som sagt inte olagligt att dela ut en Linux distribution"

Så enkelt är det inte. Kanske det är sant för denna specifika distribution, men det skulle mycket väl kunna inkluderas programvara i en Linux-distribution som inte får kopieras hur som helst.

/Micke

jep12345678s bild

Hur går det ? Har du lagt ut den ? Var ?

Söderströms bild

jo försöker skapa konto på linuxtracker men verkar vara något fel på sidan idag...

Söderströms bild

här har du den linuxtracker.org/index.php

noxxiks bild

Såg tyvärr inte ett dugg likt ut Mac OS X:

Då ser jag mer likhet här:
http://www.roumazeilles.net/news/en/wordpress/wp-content/uploads/2009/09...

Annars så kan man få KDE mer likt Mac OS X än vad man kan med Gnome, eftersom i KDE har du tillgång till funktionalitet med en menyrad alá Mac OS X.

Söderströms bild

Nej det är inte speciellt likt OSX, förutom dockan. Vet egentligen inte anledningen till tidningens motiv att skapa Ubuntu remixen med det temat när det finns andra som är betydligt mer likt OSX, vilket du hänvisar till. Men om man ska bortse från allt det här med hur likt det är OSX eller ej, så är själva tanken att dela med en linux distribution i en tidning för mac användare ändå positivt Wink

Vet inte om du provade remixen, men personligen så tyckte jag den hade en hel del schysta skrivbordseffekter och bra program förinstallerade. Använder dock Xmonad som fönsterhanterare, så är inte i behov av Gnome.

Hoppas dock andra uppskattar Mac 100%  Original OS som sagt Smile