Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.
Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!
Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!
Hej jag letar efter en linux Dist att lära mig av.
Vill ha en liten och bra det ska inte vara mycket progeram installerade så som office och sånt.
det jag vill ha är.
en väldigt liten.
Inga onödiga program.
endast möjlighet att surfa internet så firefox.
sen system och andra nyttiga program för att lära mig linux av.
och gärna svenska språkpaket på det med. så vad rekomenderas,
Här är några jag hittat som verkar små bra och snabba.
DSL,Slax,Puppy,miniex-30(Extons variant av Slitaz), TinyCore.
Testa gärna min senaste Puppy-variant. Snabbare än så kan kan knappast något OS köras.
Ska ladda hem den och testa.
Tackar för förslaget.
Får se om man lyckas lära sig det här.
Salixos http://www.salixos.org som är baserad på Slackware.
Där kan man välja mellan 3 olika installationer core, basic och full.
Salixos finns i olika versioner med olika skrivbordsmiljöer (XFCE, KDE, LXDE), standard är XFCE.
Det kommer en version med Fluxbox.
Om du skall installera den rekomenderar jag att ta installations cd.
För att prova finns det live-CD.
Det mesta kan man få på svenska
Registered User # 484889 http://counter.li.org
ok den ska jag ta en titt på med.
Alla rekomendationer är bra.
Men börjar nog med extons puppy nu och installerar den.
sen får man se om man byter när man börjat lära sig lite.
Exton kan man installera din Puppy till HDD.
Hur gör man det isåfall.
just nu la jag in Salix och testar.
Jo, det går alldeles utmärkt. Använd programmet Puppy Universal Installer. Det är självinstruerande. Det är dock ingen större vits med att installera Puppy till hårddisk, eftersom systemet körs allra snabbast när det laddas in i datorns RAM. (Så sker alltså när du kör Puppy från skiva).
ok då har jag lite mer koll.
Jag har nu lagt in det på en sticka med LiveUSB Creator.
blir ännu snabbare. uppstart snabbare.
Jag tycker att Arch linux (eller Gentoo är, det var ett tag sen jag körde Gentoo) två bra alternativ. Båda har fantastiskt bra dokumentation vilket underlättare om du ska ha disten ut lärosynvinkel. Båda är dessutom minimalistiska om du vill att de ska vara det. De är dessutom så stora att de utvecklas aktivt. Dessutom är de smidiga och användbara desktopdistar. Detta just för att dokumentationen, kunningare communityn och det flexibla och smidiga systemet att blanda officiella paket och egna/Aur paket gjort att problem nästan alldrig uppstår problem. I praktiken så är de båda distarna smidigare och enklare än Ubuntu tycker jag, detta eftersom i praktiken är lättare att förstå vad som händer.
Ingen av distarna har annat än appsoluta core paket som ger ett fungerande system installerade från början. De blir så små som du vill ha dem, allt du vill ha får du installera. Jag tror det är en bättre modell om du vill lära dig.
Jag föredrar Arch på grund av det snabbare underhållet av systemet då paketen är förkompilerade. Gentoo var fantastiskt häftigt i början men jag tröttnade efter ett tag när varje större uppdatering kunde ta timtals att kompilera.
tackar ska kolla in den med.