Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Få bort titelraden

Finns det nåt bra sätt att få bort titelraden? Det verkar vara en rätt utbredd önskan, eftersom den tar onödigt skärmutrymme fast det enda man behöver i den är tre knappar. Dessutom förefaller det för mig vara en förhållandevis enkel operation. Ändå finns det så få lösningar. OpenBox gör det inte permanent, Maximus gör panelerna osynliga och Compiz kräver att man aktiverar visuella effekter.

Nån som har nån annan lösning?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Kör Unity, Ubuntus nya påfund. Finns i netbook-versionen, kommer till desktop i 11.04 förmodligen.

sventos bild

Vad är Unity då och vad gör det? Jag hittade lite information om det men jag förstod inte mycket, förutom att det inte är en fönsterhanterare och att det inte är ett enskilt program som Maximus. Hur installerar man det? Det fanns nån Download-knapp, men då fick man nån stor ISO-fil. Dessutom verkar det som att det använder sig av OpenBox, det låter inte så roligt. Fungerar det utan visuella effekter?

FoHs bild

Unity är ett skal på Gnome-miljön, dvs det använder inte OpenBox. Har du ett vanligt Ubuntu installerat kan du installera unity-paketet i Synaptic för att få miljön, dock fungerar det väl lite sissådär just nu för fullstora skrivbord. ISO:n du nämner var förmodligen Ubuntu Netbook Edition, vilket egentligen bara är ett vanligt Ubuntu med Unity förinstallerat.

Jag vet inte riktigt vad du menar med visuella effekter. Om du syftar på inställningen i Ubuntu som heter Visuella effekter och som installerar Compiz, så nej, för närvarande använder det inte Compiz (utan Mutter). Det kommer det dock göra i nästa version av Ubuntu eftersom det ger bättre prestanda. Har du någon speciell anledning till att inte vilja använda dig av Compiz eller liknande? Det avlastar ju processorn.

På det hela taget är det rätt bökigt att "per automatik" stjäla menyrader från programmen och visa dom på utvalt ställe. Finns verktygen i operativsystemet är det säkert lätt att göra sina program på det viset, men det ska ju helst funka för alla program som körs utan att alla programtillverkare behöver släppa nya funktioner. Så det är nog inte så lätt som det verkar. Jag tror det finns några andra program och hack som fixar samma sak, Unity kommer ju med lite extrasaker som man kanske inte gärna vill ha. Men det är ju åtminstone enkelt för dig att testa om du kör med Ubuntu, då är det bara att installera ett paket (om du har version 10.10 vill säga).

sventos bild

Med visuella effekter menar jag det man ställer in i Utseende. Det finns ett antal flikar, Teman, Skrivbordsbakgrund, m m, samt visuella effekter, och där finns det fyra olika varianter att välja på. Mitt val där är Inga och nåt annat kan jag inte välja, så jag kan inte använda några Compiz-/Emerald-grejer. Kunde jag det så vore det inget problem, eftersom det finns en funktion i Compiz som avaktiverar Emerald exempelvis i maximerade fönster.

FoHs bild

Om du inte kan ändra där så har du endera ett väldigt klent grafikkort eller så har du inte installerat rätt drivrutiner (möjligt att du har en anledning till det, men det vet jag inte). Eller så kan det ju ha blivit något fel på din installation som gör att du inte kan ändra heller förstås. Vad kör du för version av Ubuntu?

mcnilss bild

Det är enkelt med kwin. Jag kör på det viset på min laptop med kubuntu.
SystemSettings->Workspace Apperance->Window Decorations->Configure Decoration...-> Window specific overrides. Här går det att skapa en overide för alla klasser som gör att man kör utan titelrad.

FoHs bild

Noterar att jag började prata om menyraden tidigare. Titelraden är ju enklare att få bort med olika program förstås, varav några har nämnts. Unity tar bort titelrad på maximerade fönster och menyrad läggs i panelen, så det blir ju dubbel effekt.

mcnilss bild

Hur fungerar OpenOffice, firefox och emacs i unity?
Jag kör nämligen en plasmoid som lägger menyraden i panelen, men de program som jag nämner ovan blir det enbart en filmeny och resterande menyer ligger kvar i fönstret.

FoHs bild

Firefox har man samma problem med på Unity, menyraden blir kvar i programmet. Det syns på bilderna här: http://www.ubuntu.com/netbook/features#unity

Om jag inte missminner mig så har jag för mig att jag läst om något tillägg till Firefox som kan fixa det. I nästa version av Ubuntu kommer det nog fungera bättre, men hur mycket de har behövt hacka själva i programmen törs jag inte svara på.

mcnilss bild

Det är något dbus relaterat som gör att menyerna kan flyttas upp i panelen. Kan tänka mig att ett dbus beroende inte är intressant för alla program...

FoHs bild

Precis. Vet att vissa program fått utökad funktionalitet via tillägg när det handlar om Indicator-panelen som finns i Ubuntu numera. Då har det rört sig om att de tilläggen lagt till ett dbus-interface om jag förstått det rätt.

sventos bild

www.mediafire.com/?bumyci36q7wbh17

FoHs bild

Se där Smile

sventos bild

... och kombinera sen med den här, så man inte behöver ha dubbel uppsättning av menyer: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/4762/.

Jag tror att jag har hittat ett tillägg som får med Thunderbird också. Återkommer om det.

FoHs bild

Det arbetas på ett tillägg för Firefox, Thunderbird och andra Gecko-baserade mjukvaror för Ubuntu 11.04. Vet inte om det kan tänkas bli färdigt innan dess, men här är iaf utvecklingssidan för tillägget: https://launchpad.net/globalmenu-extension

sventos bild

Jag har Tb-tillägget nu, men det är tar.gz. Hur gör jag för att få det till xpi?

FoHs bild

Kanske bara behöver packa upp det? Tar och gz är ju olika paketeringsformat.

sventos bild

Ja men vad gör man sen då, när den är uppackad?

FoHs bild

Trodde bara det var en nedpackad xpi-fil, men du har fått tag på källkoden. Oftast när man drar hem källkoden finns det några filer med information, README och INSTALL i det här fallet. Läs INSTALL-filen så ser du hur du får fram xpi-filen, du behöver se till att två paket är installerade och sedan skriva bygg-kommandot i terminalen.

sventos bild

Jag lyckas inte installera dom där beroendena.

FoHs bild

Installera paketet xulrunner-dev. På mitt nyinstallerade Ubuntu 10.10 var det det enda som behövdes, sen gick det att bygga. Har en globalmenu.xpi nu (dock inte testat om det fungerar då jag inte har varken Thunderbird eller Unity Smile)

sventos bild

Menar du alltså att du har en Global Menu Bar för Thunderbird? Skicka den till mig - jag testar den gärna!

Det här har för övrigt inget med Unity att göra. GlobalMenu är ett paneltillägg till Gnome, lite halvfärdigt dessutom, känns det som. I Unity däremot kommer det ju liksom att vara standard att ha menyerna i panelen. Det kommer inte jag att behöva bekymra mig om för jag ska köra med 10.04 till nästa LTS.