Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Central nätverksserver?

Jag funderar på möjligheten att skapa ett nätverk med en central server, på så sätt att när jag skall lägga till en användare behöver jag bara lägga till denne i den centrala servern för att användaren skall ha tillgång till datorerna i nätverket. Och oavsett vilken dator användaren loggar in på skall användaren komma åt sina filer. Liknande vill jag skall gälla för programmen jag installerar: genom att installera dem på den centrala servern kan alla inloggade användare komma åt programmen.

Spontant känns det som att NFS är en del av det jag behöver. Men behöver jag mer? Och finns det några fällor att akta sig för?

Jag misstänker att jag inte kan lägga systemprogrammen på en central server, så när det är dags att uppgradera dem får jag göra det på varje enskild dator, men det är något jag kan stå ut med.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

danjeels bild

NSS för att få ut användarna till klienter

http://en.wikipedia.org/wiki/Name_Service_Switch

Och NFS för att montera hemkatalog och annat

http://en.wikipedia.org/wiki/Network_File_System_(protocol)

Kan vara värt att veta att distar som använder sig av networkmanager och ubuntu inte är uppkopplade innan man kommer in på skrivbordet. Därför måste klienterna konfas så de har nät innan inloggningsrutan dyker upp annars funkar inte detta.