Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Hur installerar/packar man upp nedladdade program i Ubuntu 11.10?

Hej! Jag är totalt ny på Linux och kör det endast tillfälligtvia USB tills jag får tag på en ny intern hårddisk. Jag behöver lite hjälp! Efter att jag har laddat ner ett program, hur öppnar jag det?? Det står att jag ska ha Gdebi installerat, men programmen kan inte öppnas via det, det finns inte med i listan över "öppna med". Det som händer när jag försöker installera ett nytt program är att jag får upp en ruta där det står: "Arkivtypen stöds inte". Vad gör jag för fel? Jag har version 11.10 och jag kör som sagt via USB på min Netbook (Acer Aspire One). Mitt problem gäller både torrenter och Ubuntus egna program. Försöker bla. få till Gnome 2.3x desktop men det vill bara inte funka!!! Jag håller på att bli lite smått galen tror jag, så all hjälp jag kan få uppskattas stort!!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

extons bild

Använd den inbyggda programhanteraren för installation av program. D v s ladda inte ner program "vid sidan av" (om det inte är väldigt speciella/sällsynta program du söker/behöver).

LINUX.EXTON.NET

FoHs bild

Transmission borde vara installerad från början, så .torrent-filer ska inte vara något problem.

Gnome 2.3x lär du inte kunna installera problemfritt i Ubuntu 11.10, eftersom det är baserat på Gnome 3. Det krockar helt enkelt. Vill du prompt ha Gnome 2.3x så ta en titt på Linux Mint som har en fork av den under namnet MATE.

Om du fortfarande vill ha hjälp med installation av de specifika programmen kanske du kan länka de sidor där du laddat ned och läst om hur du ska installera. Då vet vi andra vilken filtyp det gäller med mera Smile

Edit: Rent generellt så gäller givetvis det exton skriver, dvs gå via Ubuntu Software Central.

jamierachels bild

ok, om jag t.ex. vill installera IMVU, hur gör jag då? gärna en über-detaljerad beskrivning for dummies tack! eller t.ex. rollspel: WoW, Vampire the Masquerade osv? Samtliga program finns ju knappast i Ubuntu Software Central? skicka gärna även ett mail till mig!     jamierachel@live.se

atas bild

Det där är windowsprogram, de fungerar inte native. Du kan få Windowsprogram att funka med hjälp av wine som ger tillgång till Windows API i linux. Dock ska du inte förväntade dig att alla windowsprogram fungerar perfekt med Wine. Med Wine installerat räcker det antagligen med att dubbelklicka på installern precis som i Windows.

forgs bild

Jag antar att filändelsen är .deb?

Det borde bara vara att dubbelklicka så borde ubuntu software center öppnas. Annars kan du ju högerklicka och sedan "öppna med" och välja ett anpassat mål.

Om inte det fungerar, öppna en terminal skriv in:

sudo dpkg -i

sen drar du med musen filen så att det blir såhär:

sudo dpkg -i programmet.deb

/* no comments */

FoHs bild

sen drar du med musen filen så att det blir såhär

Den funktionen hade jag ingen aning om. Det är ju briljant! Blir mycket enklare att instruera användare ovana vid terminalkommandon Laughing out loud

atas bild

Det skulle ju kunna vara en tarboll. I så fall blir det

<code>

tar zxvf namn

cd mappnamn

.configure

make

make install

</code>

eller något liknande.

atas bild

fel plats...