Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Japanska, Svoraka5

jag kör ubuntu 11.10 och försöker installera Svorak A5 (från aoeu.info), Rysska och japanska tangentbord men har inte lyckats. när jag väljer Japanska bland redan existerande tangentlayout, då är tangentbordet fortfarande romaniserat och det går alltså inte att mata in kanji och annan kana, och jag förstår inte ens varför man tagit fram ett sådant tangentbord då det inte fyller något syfte överhuvudtaget. jag lyckas inte heller med att kopiera svoraka5.map till usr/share/x11/xkb/keymap/sgi_vndr, får felmeddelande att jag inte har behörighet. 

jag är ny använare av Ubuntu och kan som det är nu inte använda ubuntu till skolan, och blir väldigt less på att behöva byta mellan olika svorak/dvorak versioner och svensk layout hela tiden, tacksam för hjälp.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Nu sitter jag för ovanlighetens skull i Windows (Windows 8 i testsyfte) så jag kan inte undersöka själv. Men jag har för mig att det finns något som heter inmatningsmetoder någonstans, är det inte något sådant man använder för inmatning av åtminstone kanji?

FoHs bild

Ibus var det jag tänkte på. Det finns under Language Support att välja, och sen dyker det upp en liten tangentbordsikon uppe till höger om du loggar ut och in.

Tror dock att paketen som valderman nämnde är ett måste för att japanska ska kunna matas in via ibus (vet inte riktigt vad ibus ger för fördelar eller eventuellt nackdelar), och då finns det ett paket vid namn ibus-anthy som du kan installera också. Går man in på inställningar via ibus-ikonen så kan man lägga till Anthy i listan, Ctrl+space ändrar ikonen till anthy-ikon och den japanska inmatningen är igång.

valdermans bild

Du har naturligtvis rätt; det är anthy och ibus-anthy man vill installera. Scim är (tack och lov) ute numera. Ibus är generellt sett mer robust och sitter inte och väcker processorn 10 gånger i sekunden i en polling loop.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

valdermans bild

# apt-get install anthy scim scim-anthy

Ctrl+spaceを使って日本語に代えること。

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん