Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Hur skicka programförslag till WINEHQ?

Hej, det finns en diabetes-loggnings-programvara som heter DIASEND. Den är till för att samla in data från blodsockermätare insulinpumpar och dylika diabeteshjälpmedel från många olika tillverkare.
Därefter kan de insamlade mätvärdena presenteras som grafer och delas med din vårdgivare.
Denna programvara finns som vanligt bara för Windows och Mac...

Diasend är svenskt men där säger de att de inte har någon ambition att skapa en version för Linux (för Linux är ju så HIMLA ovanligt)

Jag försökte själv få igång Diasend m.h.a. Wine. (PlayonLinux) Själva installationen verkade fungera och jag fick upp en ikon på skrivbordet.

Men det går dessvärre inte att starta Diasend. Jag har emellertid fått ut en error-fil vid försöket. Hur bär man sig åt för att ställa en fråga till Winehq om de är intresserade av att kolla error-filen och kanske fixa till Wine så att Diasend funkar?

Jag har varit inne på WINEHQ-hemsidan men förstår inte riktigt hur man går tillväga. Någon som vet mer eller kan guida mig??

Jag sitter inte själv i sjön med detta problem Eftersom det även finns ett annat fabrikat, som har ett eget webbinterface, som skall vara helt oberoende av vilket operativsystem jag själv kör.

Diasend är emellertid den vanligaste programvaran och används även på Diabetesmottagningarna. (Som alltid kör Windows!)

Många skulle säkert vara hjälpta om det gick att köra Diasend med hjälp av Wine.